22.11.2022

Sinipukuinen nuori mies nojaa vaaleaan seinään kädessään tahtipuikko. Kuva Nikolaj Lund
Kevätkauden sinfoniakonsertit monipuolisine esiintyjineen ja ohjelmistoineen ovat julkaistu. Päävierailija Meta4 kohdataan kolmessa konsertissa: tammikuussa Tomas kapellimestaroi pianisti Piotr Pawlak solistinaan, huhtikuussa sinfoniakonserttia liidaa Atte ja kuplivat vappuetkot nautitaan Antin, Minnan ja Iiro Rantalan seurassa. Sinfoniakonserttien lisäksi kaiken ikäisiä musiikin ystäviä kutsuvat niin Tuomo Rannankari kavereineen sekä Game Music Collectiven pelimusiikkikonsertti.

Tammikuu alkaa Jouluoratorion toisen osan merkeissä saman artistikattauksen kera heti loppiaisena. Päävierailija Meta4:n jäsenistöstä ensimmäisenä Jyväskylässä konsertoi kapellimestari Tomas Djupsjöbacka solistinaan viimeisimmän Maj Lind –pianokilpailun voittaja, nuori puolalaiskomeetta Piotr Pawlak

Helmikuisista talven iloista nautitaan kapellimestari Chloé Dufresnen sekä sellisti Tuomas Ylisen matkassa. Nathanaël Iselin saapuu Jyväskylään suorittamaan kapellimestaridiplominsa. Hän konsertoi viulisti Elina Vähälän ja käyrätorvisti Tanja Nisosen kanssa, jotka esittävät maailman ainoan viulu-käyrätorvi-tuplakonserton. Jyväskylä Sinfonia kuljettaa kuulijansa myös Game Music Collectiven luotsaamana pelimusiikkimaailmaan, jossa soi mm. Skyrim, Final Fantasy ja The Last of Us -peleistä ja pelisarjosita tutut musiikit.

Maaliskuun alussa jännitetään kahtena iltana Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailun kansainvälisen sarjan finaalikonsertteja kapellimestari Jan Söderblomin johdolla Jyväskylän teatteritalolla. Heti perään juhlitaan kitaristi Kai Niemisen 70-vuotispäivää hänelle omistetun kamarimusiikkikonsertin merkeissä kaupungintalolla. Kuun puolivälissä Ginasteran harppukonsertto kipinöi Radion sinfoniaorkesterin sooloharpistin Sivan Magenin käsittelyssä kapellimestari Lorenzo Passerinin luotsaamana. Maaliskuu päätetään koko perheen musiikki-ilotteluun tv:stä tutun Tuomo Rannankarin tähdittämän Sininen Pallo – konsertin merkeissä. Ystävyydestä, huolenpidosta sekä elämästä maapallolla lauletaan yhdessä Kypärämäen musiikkiluokkien kuoron kanssa. Konsertin johtaa Jaakko Jauhiainen.

Jyväskylä Sinfonian taiteellinen johtaja Ville Matvejeff kokoonpanoineen virittää kuulijat uuteen kevääseen, kun Haydnin Luominen soi Taulumäen kirkossa pääsiäisen jälkeen. Haydnia kuullaan myös Meta4:n Atte Kilpeläisen liidaamassa Sturm und klang -konsertissa; 45. sinfonian lopussa muusikot lopettavat soiton yksi kerrallaan, kunnes vain kaksi viulua päättävät teoksen.

Kaupungin kuplivin vappukattaus nautitaan Duo Tiksolan, eli Meta4:n viulistien Antti Tikkasen ja Minna Pensolan sekä pianisti Iiro Rantalan seurassa. Kapellimestari Okko Kamu viimeistelee kevätkauden näyttävästi sopraano Helena Juntusen kera, kun Jyväskylä Sinfonia ja Joensuun kaupunginorkesteri yhdistävät voimansa Mahler ja Näyttelykuvia -konserttiin.

Kevään konserttien lipunmyynti on alkanut ja myös kausilippupaikkoja on saatavilla. Kausiesite on noudettavissa ensiviikon aikana mm. teatteritalon lippumyymälästä sekä pääkirjastolta.

Osta liput kevään konsertteihin

Lue lisää kevään konserteista