20.12.2022

Tummaan pukuun ja valkoiseen paitaan pukeutunut lyhythiuksinen mies seisoo vaaleaa seinää vasten. Kuva Jyväskylä Sinfonia
Kapellimestari Risto Joost johtama Bachin Jouluoratorion toinen osa kuullaan loppiaisaattona 5.1. Taulumäen kirkossa ja seuraavana päivänä 6.1. Kangasniemen kirkossa klo 18. Konsertin kansainvälinen solistikaarti hieman muuttuu, kun basso-baritoni Sorin Colibanin tilalle saapuu baritoni Teit Kanstrup. Kanstrup täydentää aiempaa joukkoa, johon kuuluvat sopraano Maria Listra, mezzo-sopraano Katariina Heikkilä, tenori Mathias Monrad Møller sekä Marjukka Mannerin johtama Musica-kuoro.

Johan Sebastian Bachin klassikko, kuudesta kantaatista koostuvan jättiteoksen toinen osa, eli kantaatit IV-VI kajahtavat ilmoille loppiaisena: torstaina 5.1. Taulumäen kirkossa sekä perjantaina 6.1. Kangasniemen kirkossa kloi 18.
Johann Sebastian Bachia pidetään ei vain barokkimusiikin, vaan jopa koko musiikinhistorian ylivertaisena mestarina, joka kahtaalle heijastavan peilin tavoin kokosi yhteen kaiken aiemman musiikkiperinteen kohottaen sen huippuunsa ja samalla viitoitti tietä pitkälle tulevaisuuteen. Toimiessaan vuosikymmenten ajan kanttorina Bach sävelsi parhaimmillaan jopa kantaatin viikossa. Tähän sarjaan voidaan katsoa liittyväksi myös Bachin kuudesta kantaatista koostuva Jouluoratorio, jonka musiikit hän sävelsi alun perin maallisiin kantaatteihin Dresdenin kuningasperheen kunniaksi 1733-34, mutta sovitti ne vuotta myöhemmin uudelleen joulunpyhien teemoihin ja raamatunteksteihin.

Kapellimestari Risto Joost on yksi sukupolvensa näkyvimmistä ja monipuolisimmista kapellimestareista, joka tekee aktiivista uraa konsertti- ja oopperanäyttämöillä. Laajan näkemyksen omaavana muusikkona hänen monipuolinen ohjelmistonsa ulottuu barokin aikakaudesta nykymusiikkiin. Joost toimii Vanemuisen teatterin taiteellisena johtajana ja ylikapellimestarina sekä Viron kansallisooppera Estonian kapellimestarina.

Sopraano Maria Listra tunnetaan laulutaiteilijana, joka yhdistelee musiikin, teatterin ja kulttuurin eri osa-alueita luovalla urallaan aina kamarimusiikista oopperaan ja vanhasta musiikista nykykappaleisiin. Musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta 2015 valmistunut mezzosopraano Katariina Heikkilä debytoi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2012 Cornelian roolissa Händelin Julius Caesarissa. Heikkilä laulaa mielellään vanhaa musiikkia ja on kysytty alttosolisti. Tanskalais-saksalainen tenori Mathias Monrad Møller on myös palkittu säveltäjä. Kööpenhaminan oopperajuhlilla 2022 hän oli pääroolissa säveltäjä Marcela Lucatellin uudessa oopperassa Die A Happy Man, joka sävellettiin nimenomaan häntä varten. Tanskalainen baritoni Teit Kanstrup on kokenut basso- ja baritoniohjelmistojen konserttitaiteilija ja viihtyy nykyään erityisesti lyyrisen ja kavaljeeribaritonin ohjelmistojen parissa.

Taulumäen konsertti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa. Kangasniemellä yhteistyötahoihin kuuluvat niin Kangasniemen kunnan ja seurakunnan lisäksi paikallisia yrityksiä.

Osta liput täältä

viestintä- ja markkinointikoordinaattori