12.1.2023

Flyygelin avonaisen kannen takaa näkyy pitkähiuksinen mustapukuinen nuori mies soittamassa pianoa. Kuva Jyväskylä Sinfonia
Jyväskylä Sinfonian päävierailijan Meta4:n jäsenistöstä ensimmäisenä Jyväskylässä konsertoi Tomas Djupsjöbacka kapellimestarin roolissa keskiviikkona 18.1. teatteritalolla klo 19. Hänen kanssaan lavalle nousee viime lokakuussa Maj Lind –pianokilpailun voittanut Piotr Pawlak.

Keskiviikkoillan konsertissa kuullaan harvinaisempia helmiä kahden naissäveltäjän tuotannoista. Ilta avataan varhaisromantikko Fanny Mendelssohn-Henselin jäntevän pirteällä alkusoitolla ja uuspostmodernisti Joan Towerin virtuoosisella tanssitutkielmalla.

Maj Lind –pianokilpailun tuore voittaja Piotr Pawlak valloitti niin tuomariston kuin yleisön soittonsa hienostuneella syvyydellä ja poikkeuksellisella tarinallisuuden, jopa mystisyyden tunnulla. Jyväskylän konsertti-illassa hän tulkitsee yhden pianokonserttokirjallisuuden mahtavimmista järkäleistä: Johannes Brahmsin ikonisen, raastavissa syntyprosesseissa puristuneen ensimmäisen konserton, joka jylisee olemisen sietämätöntä raskautta, mutta myös hivelee apollonisilla kauneuden haaveilla.

Pianisti Piotr Pawlak syntyi vuonna 1998 Gdanskissa, Puolassa. Vuonna 2016 hän valmistui erinomaisin arvosanoin Feliks Nowowiejski Music Schoolista Gdanskista, Waldemar Wojtalin pianoluokalta sekä Hanna Dysin urkuluokalta. He on valmistunut Gdanskin musiikkiakatemiasta, jossa hän jatkoi pianonsoittoa  Waldemar Wojtalin kanssa. Hän opiskelee myös johtamista Zygmunt Rychertin johdolla ja suoritti matematiikan maisterin tutkinnon Gdanskin yliopistossa vuonna 2020 ja on menestynyt myös matematiikan, tietotekniikan ja muiden tieteiden kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa.

Kapellimestari ja sellisti Tomas Djupsjöbacka tunnetaan monipuolisena muusikkona, jonka tausta on kamarimusiikissa. Hän on jousikvartetti Meta4:n perustajajäsen ja esiintyy säännöllisesti myös maineikkaan Chamber Orchestra of Europen riveissä. Djupsjöbacka on toiminut Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestarina tammikuusta 2021 lähtien ja ja on johtanut lähes kaikkia suomalaisorkestereita, kuten Radion sinfoniaorkesteria, Helsingin kaupunginorkesteria, Oulu Sinfoniaa, Turun filharmonista orkesteria ja Sinfonia Lahtea.

Samana päivänä voi vähintään kymmenen henkilön ryhmät osallistua Jyväskylä Sinfonian avoimiin kenraaliharjoituksiin. Osallistuminen edellyttää ryhmältä ennakkoilmoittautumista. Ennen illan konserttia lipun ostaneet voivat osallistua taiteilijatapaamiseen teatteritalon ylälämpiössä klo 18.15, jossa haastatellaan kapellimestaria.

Osta liput konserttiin täältä.

viestintä- ja markkinointikoordinaattori
Suvi Lindell-Mäkelä, p. 040 064 0109,