6.2.2023

Kimallemekkoon pukeutunut vaaleahiuksinen nainen pitää sylissään viulua ja hymyilee sen takaa. Kuva Elina Simonen
Jyväskylä Sinfonian konsertti keskiviikkona 15.2. vie kuulijat tutkimusmatkalle Isoon-Britanniaan ja sen musiikkiin yli kolmen vuosisadan ajalle, alkaen modernista ajasta aina renessanssin ytimeen asti.

Konsertti alkaa tiettävästi maailman ainoalla viulun ja käyrätorven tuplakonsertolla, jonka sävelsi englantilainen naisoikeustaistelija Ethel Smyth. Konserttoa pidetään yhtenä 1900-luvun englantilaisen musiikin keskeisimmistä teoksista, ja sen tulkitsevat viulisti Elina Vähälä ja käyrätorvisti Tanja Nisonen.

Vuosisata Smythin teosta aiemmin syntyi Felix Mendelssohnin Hebridit-alkusoitto, joka kutsuu kuulijat Skotlannin sumuihin. Romanttisen musiikin peruskappale on hymni luonnon salaperäiselle kauneudelle. Kauan ennen Mendelssohnin Englannin-vierailua myös Joseph Haydn ylitti Englannin kanaalin ja asettui Lontooseen säveltämään pitkää sinfoniasarjaansa. Sinfonia nro 102 on monen mielestä kaikista paras ollen samalla loistava esimerkki klassisesta tyylistä.

Aikamatka jatkuu konsertin lopuksi vielä barokkiin sekä renessanssiin, kun konsertissa kuullaan G. F. Händelin Concerto grosso op. 6 nro 4 sekä John Bullin teos In nomine.

Konsertin kapellimestari Nathanaël Iselin palkittiin kansainvälisen Jorma Panula -kapellimestarikilpailun jaetulla ensimmäisellä sijalla vuonna 2021 saaden samalla myös erityisen orkesteripalkinnon. Iselin suorittaa Jyväskylä Sinfonian konsertissa samalla kertaa myös kapellimestaridiplominsa. Ranskalaislähtöinen kapellimestari on asettunut tällä hetkellä Skandinaviaan ja työskentelee Islannin sinfoniaorkesterin kapellimestarivierailijana.

Konsertti kuullaan Jyväskylän teatteritalolla klo 19 alkaen.

Tule tutustumaan konsertin solisteihin Kulttuurilavalle!

Aikamatkaaja-konsertin solistit Elina Vähälä ja Tanja Nisonen ovat vieraina Jyväskylän kaupunginkirjaston Kulttuurilavalla maanantaina 13.2. klo 18. Kenraalipaussi-tilaisuus kestää noin puolitoista tuntia ja sinne on vapaa pääsy.

Liput Lippu.fi

Lisätietoja: