Hyppää pääsisältöön

6.2.2023

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Jyväskylän seudun MAL-kehityskuva hyväksytään. Kaupunginhallitus lisäsi päätökseen kaupunginjohtajan muutetun pohjaesityksen mukaisesti huomion siitä, että Jyväskylän kaupungin yhdyskuntarakenteen ohjauksessa painotetaan taajamarakenteen ja hajarakentamisen suunnitelmallisuutta.

Jyväskylän seudun MAL-kehityskuva on kahdeksan kunnan yhteinen, karttapohjainen pitkän aikavälin suunnitelma seudun yhdyskuntarakenteen, viherrakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämisestä. MAL-sopimuksella tuetaan kaupunkiseudun kuntien keskinäistä sekä kuntien ja valtion välistä yhteistyötä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa. Sopimukseen on kirjattu yhteiset yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet vuoteen 2031.

MAL-kehityskuvan tavoitteet pohjautuvat MAL-sopimuksen tavoitteisiin. Kehityskuvan keskeisenä tavoitteena on ohjata kasvu kestävästi olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen tukeutuen ja edistäen kestävää liikkumista ja kuljetuksia Jyväskylän seudulla.

Liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteena on kasvattaa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Asumisen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittumista ohjataan kaavoituksella siten, että lisätään asukkaiden mahdollisuuksia liikkua kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Maankäytön ja liikenneverkon kehittämisellä tuetaan seudun asemaa logistisena keskuksena sekä rata- ja maantieliikenteen solmukohtana. Tavoitteena on liikenteen sujuvuuden parantaminen valtakunnallisesti, seudullisesti ja paikallisesti. Maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittämisessä turvataan viher- ja virkistysyhteyksien jatkuvuus ja keskeisten virkistysalueiden saavutettavuus.

MAL-kehityskuvakartassa on esitetty tavoitetila vuonna 2040 seudun yhdyskuntarakenteen, liikennejärjestelmän ja viherrakenteen osalta. Jyväskylän kaupunkiseudun keskusten verkosto muodostuu pääkeskuksesta, aluekeskuksista ja paikalliskeskuksista. Pääkeskuksena toimii Jyväskylän keskusta. Jyväskylän keskustaa kehitetään maakunnan ja seudun monipuolisena työpaikkojen ja palveluiden keskuksena. Alue- ja paikalliskeskukset ovat asuntokannaltaan, työpaikkarakenteeltaan ja palveluiltaan monipuolisia keskuksia, joissa tuetaan arjen palveluiden saavutettavuutta viihtyisiä sekä turvallisia kävely- ja oleskeluympäristöjä kehittämällä.

MAL-kehityskuvakartassa on osoitettu täydentyviä ja tiivistyviä taajamia (vyöhykkeet I ja II), joihin kaupunkiseudun kasvu ohjataan kaavoituksen keinoin. Intensiivisin ja toiminnoiltaan monipuolisin täydennysrakentaminen sijoittuu tiivistyviin taajamiin (vyöhyke I), joissa rakentaminen tukeutuu olemassa olevaan infrastruktuuriin, palveluihin sekä hyviin joukkoliikenne-, kävely- ja pyöräily-yhteyksiin. Uusi asuntorakentaminen vyöhykkeellä on kerrostalopainotteista.

Työpaikkarakentaminen painottuu toimisto- ja liikerakentamiseen. Maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittämisen näkökulmasta ensisijaiset työpaikkarakentamisen laajentamisalueet sijoittuvat tiivistyviin ja täydentyviin taajamiin (vyöhykkeet I ja II) sekä näiden välittömään läheisyyteen. Näillä alueilla joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun hyvä palvelutaso tukee työ- ja asiointimatkojen kestävyyttä. Tiivistyvien ja täydentyvien taajamien ulkopuolelle, hyvien liikenneyhteyksien varsille sijoittuu raskasta liikennettä tuottavia ja paljon tilaa vaativia teollisuus- ja logistiikkapainotteisia työpaikka-alueita.

Irma Hirsjärven (Vas.) ja vasemmiston valtuustoryhmän ym. valtuutettujen valtuustoaloite järjestöjen toimintaedellytysten varmistaminen sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa

Kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan vastauksen valtuustoaloitteeseen, jolla halutaan varmistaa järjestöjen toimintaedellytyksen sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa sekä ehdottaa valtuustolle, että se merkitsee vastauksen tiedoksi.

Vastauksessa todetaan muun muassa, että kaupungin avustustoiminnalle on määritelty yleiset periaatteet ja linjaukset, jotka kaupunginhallitus on 19.12.2022 hyväksynyt. Kaikki avustukset pyritään jatkossa tuomaan yhteisen sähköisen hallintajärjestelmän kautta haettaviksi ja käsiteltäviksi, jolloin hakuprosesseista, hallinnoinnista, maksamisista ja myöntämisistä tehdään avointa, läpinäkyvää ja kustannustehokasta. Projekti jatkuu järjestelmän käyttöönoton ja käsittelijöiden ja hyväksyjien koulutuksella vuoden 2023 aikana.

Keski-Suomen hyvinvointialueella on valmisteltu Keski-Suomen hyvinvointialueen osallisuusohjelma sekä järjestöyhteistyöasiakirja ja palveluntuottajayhteistyöasiakirja, jotka aluevaltuusto on 29.11.2022 hyväksynyt. Myös hyvinvointialueella järjestöt nähdään merkittävänä voimavarana ja se näkyy myös organisaatiorakenteessa. Hyvinvointialueen toiminta-avustukset järjestöille ovat olleet haettavina heidän verkkosivujensa kautta 1.12.2022–8.1.2023.

Jasmine Revon (SDP) ym. valtuutettujen valtuustoaloite Jyväskylän kaupungin esteettömyysstrategia

Kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan vastauksen valtuustoaloitteeseen, jossa esitetään, että Jyväskylän kaupunki toteuttaa esteettömyysstrategian ja -suunnitelman. Yhteenvetona vastauksessa todetaan, että esteettömyyttä ja sen toteutumista arvioidaan valtuustokausittain osana yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja hyvinvointisuunnitelmaa. Vuositasolla palveluiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta arvioidaan osana vammaisneuvoston toimintaa. Havaittavia puutteita korjataan olemassa olevat resurssit huomioiden. Lisäksi henkilöstön tietoisuutta ja osaamista yhdenvertaisuudesta ja esteettömyydestä vahvistetaan koulutuksen ja tiedotuksen avulla. Vastaus etenee seuraavaksi kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Vihreän valtuustoryhmän ym. valtuutettujen valtuustoaloite sukupuolivähemmistöjen huomioon ottaminen kaupungin palveluissa

Kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan vastauksen aloitteeseen sukupuolivähemmistöjen huomioon ottamisesta kaupungin palveluissa. Vastauksessa todetaan, että yhdenvertaisuuslain mukaan viranomaisten, koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja työnantajien täytyy edistää yhdenvertaisuutta kaikessa toiminnassaan. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa viranomaisia tekemään yhdenvertaisuussuunnitelman, johon on kirjattu tarvittavat toimet yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Edistämistoimien on oltava viranomaisen toimintaympäristö, voimavarat ja muut olot huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia.

Kaupungin yhdenvertaisuussuunnitelman 2021–2024 laatimisen yhteydessä asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta asiakaskyselyllä. Saadun arviointitiedon sekä asiantuntija-arvioiden pohjalta on laadittu toimialakohtaiset suunnitelmat, joihin on kirjattu konkreettinen tavoite, vastuuhenkilöt sekä aikataulu. Nämä yhdenvertaisuuden edistämisen, syrjinnän ehkäisyn ja tasa-arvon edistämisen tavoitteet pitävät sisällään sukupuolten moninaisuuden huomioimisen palveluiden suunnittelussa sekä palveluneuvonnassa ja -ohjauksessa.

Kaupungin henkilöstön osaamisen tueksi järjestetään keskitettyä ja palvelualuekohtaista koulutusta, yhdenvertaisuussuunnitelmien tavoitteiden jalkauttamiseksi. Lisäksi aiheesta viestitään koko henkilöstölle ja luodaan intran sivusto, joka sisältää lisätietoa ja linkkejä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussivustoille. Asukkaille sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden toteutumisesta tiedotetaan mm. asiakaskyselyiden yhteydessä. Osana palveluviestintää tiedotetaan myös kaupungin palveluissa tapahtuvista yhdenvertaisuutta edistävistä muutoksista.

Sukupuolineutraalit wc-, pukeutumis- ja peseytymistilojen järjestäminen ja merkitseminen huomioidaan kaupungin palveluissa palvelukohtaisesti yhdenvertaisuussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden mukaisesti. Palveluissa varmistetaan lisäksi, että kyselyjen, lomakkeiden ja tietojärjestelmien taustatiedoissa sukupuolta kysyttäessä huomioidaan myös vaihtoehdot ”muu” ja ”en halua ilmoittaa”.

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista arvioidaan valtuustokausittain osana yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja hyvinvointisuunnitelmaa. Seurannasta vastaa hyvinvointiryhmä ja hyvinvointitoimikunta. Toiminnan toteutumisesta raportoidaan hyvinvointikertomuksen yhteydessä. Aloite ja siihen annettu vastaus etenee seuraavaksi kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

______________

Lisäksi hallitus esittää valtuustolle, että syykauden valtuuston kokoukset pidetään maanantaisin 28.8., 25.9., 30.10., 6.11., 27.11. ja 11.12. aina kello 18.00 alkaen. Lisäksi valtuustoseminaarit järjestetään 11.9. ja 9.10. kello 17.00 alkaen.

Kaupunginhallituksen kokouksen esityslista

Lisätietoja:

Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaakko Selin p. 0400 778 779

Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167

Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 014 266 1501

Asiasanat: