22.2.2023

Miesoletettu siivousvälineiden kanssa. Kuva Timo Sillanpää
Jani Pietikäinen kiersi kymmenkunta kesää maata Suomen Tivolin työntekijänä. Talvisin töitä löytyi rakennustyömailta. Halu kokeilla uutta ammattia vei Pietikäisen viime syksynä kiinteistöpalveluyhtiö TL-Maint Oy:lle järjestettyyn rekrykoulutukseen, jossa hän sai perustietoja ja -taitoja siivoojan työhön.

– Olin oikeutettu palkkatukeen, minkä ansiosta työllistyin vuoden alussa TL-Maintille. Oppiminen ammattiin jatkuu edelleen. En alussa edes arvannut, miten paljon siivoustyössä pitää tietää erilaisista pesuaineista, pintamateriaaleista ja välineistä, Pietikäinen kertoo.

TL-Maintin palvelupäällikkö Leena Paananen sanoo, että kiinteistönhuoltoalalla on pulaa erityisesti siivoojista.

– Palkkatuki hyödyttää sekä työnantajaa että työntekijää. Tuen ansiosta voimme tarjota lisäopetusta työn ohessa. Meillä on myös tavoitteena, että työntekijämme kouluttautuvat koko ajan suorittamalla ammatti- ja erikoisammattitutkintoja, Paananen sanoo.

Tuen avulla koulutusta ja perehdytystä työhön

Palkkatuki on tarkoitettu edistämään työttömän työnhakijan työllistymistä.

– Valtion rahoittaman palkkatuen suuruus yrityksille on tällä hetkellä 30–50 prosenttia työntekijän palkkakuluista, kertoo Jyväskylän kaupungin palkkatukikoordinaattori Laura Järvinen.

Työnantaja voi saada palkkatukea 6–12 kuukauden ajalle. Tuki on tarkoitettu korvaamaan työnantajalle esimerkiksi uuden työntekijän kouluttamisesta ja perehdyttämisestä aiheutuvia kuluja.

Työnhakija selvittää itse oikeutensa palkkatukeen TE-toimistosta tai kuntakokeilukunnissa työllisyyspalveluista. Näin työnhakija voi hyödyntää palkkatukimahdollisuuttaan neuvotellessaan uudesta työpaikasta.

Yksi ehto on, että työnhakijalla ei ole riittävää osaamista uuteen tehtävään. Tukea voidaan myöntää myös määräaikaiseen tai osa-aikaiseen työsuhteeseen sekä oppisopimuskoulutukseen. Yrityksen koko ei vaikuta tuen saamiseen, Järvinen tarkentaa.

Teksti  ja kuva: Timo Sillanpää
Kuvateksti: – Uudessa työssä jokainen päivä on erilainen ja uusia asioita on opeteltava koko ajan, kertoo vuoden alussa palkkatuen ansiosta siivoojaksi TL-Maintille työllistynyt Jani Pietikäinen.

Haluatko palkata työntekijän?

Jyväskylän kaupungin yritys-koordinaattorit auttavat arkisin kello 9–15.30 numerossa 014 569 1332.