2.5.2023

Toimistotalo Kankaalla, jonka edustalla parkkialue. Kuva Petteri Kivimäki
Granlund Jyväskylä kasvoi koronavuosien aikana niin paljon, ettei paluu lähityöhön sujunutkaan enää suunnitellusti, vaan tarvittiin isommat tilat. Sellaiset löytyivät Kankaan Arkista, jonka toteuttamiseen Granlund on myös itse osallistunut.

Granlund Oy on valtakunnallinen, erityisesti talotekniikan suunnitteluun erikoistunut rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijakonserni. Granlund työllistää noin 1300 henkeä ja toimii eri paikkakunnilla ympäri Suomea. Granlund Jyväskylä Oy syntyi, kun konserni osti jyväskyläläisen LVI-Insinööritoimisto Lindroos Oy:n vuoden 2015 lopulla.

Seitsemässä vuodessa paikallinen nuppiluku on kasvanut kymmenestä yli kolmeenkymmeneen. Kun moni muu yritys on muuttanut koronavuosien jälkeen pienempiin tiloihin, Granlundin tarve oli päinvastainen.
– Koronarajoitusten jälkeen laajamittaisempi paluu toimistolle osoitti, ettei kaikille enää riittänyt istumapaikkoja, kuvailee Granlund Jyväskylän toimitusjohtaja Jari Manninen

Mies seisoo kannettava tietokone käsissään. Kuva Petteri Kivimäki

Jari Manninen aloitti LVI-Insinööritoimisto Lindroos Oy:ssä palveluksessa vuonna 1986 ja siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi 2005. Ura on jatkunut yrityskaupan myötä Granlund Jyväskylän toimitusjohtajana vuodesta 2015 eteenpäin.

Järkevät tilat mittojen mukaan

Reilu 30 hengen yksikkö kartoitti eri vaihtoehtoja. Uusiksi tiloiksi valikoitui lopulta Kankaan Arkki, joka oli myös yksi Granlundin omista asiakaskohteista.

Granlund muutti Mattilanniemestä Kankaan Arkkiin 2022 lopulla. Isoon avotilaan oli rakennettu kaikki väliseinät ja huoneet Granlundin toiveiden mukaisesti.
– Vanhoissa tiloissa meillä oli yksittäisiä huoneita ja iso avotila. Alun perin oli tarkoitus jatkaa avotilalla. Henkilöstöltä tuli kuitenkin toive, että avokonttorin sijaan olisikin noin 6–8 hengen tiimihuoneita, Manninen kertoo.

Granlundilla oli myös erityistarpeita, jotka huomioitiin tilojen suunnittelussa. Näiden ja tiimihuoneiden lisäksi uusiin tiloihin rakennettiin pienempiä neuvottelutiloja etäpalavereita varten sekä iso viihtyisä taukotila.

– Meille on tärkeää, että tilat ovat modernit ja toimivat eikä niissä ole varmasti mitään sisäilmaongelmia, Manninen korostaa.

Kolme miestä seisoo pöydän ääressä. Kuva Petteri Kivimäki

Granlund Jyväskylän varatoimitusjohtaja Antti Törmälä, toimitusjohtaja Jari Manninen ja osastonjohtaja Arto Viljanmäki uusissa taukotiloissa.

– Kankaan Arkki on meille sopiva paikka – saimme täältä järkevät ja viihtyisät tilat sopuisaan hintaan, Manninen sanoo.

Useita projekteja Kankaan alueella

Granlundilla on ollut sormensa pelissä aika monessa Kankaan kohteessa – niin rakennuksissa kuin maan alla.
– Kankaan alueella on maan alla sinänsä tavanomainen lumensulatusjärjestelmä, jonka olemme suunnitelleet. Lisäksi olemme suunnitelleet P-Pergamentin LVI-tekniikan ja tehneet Kankaan Arkille LVI- ja sähkösuunnitelman, Manninen listaa.

Mies seisoo kyltti käsissään. Kuva Petteri Kivimäki

Yrityksen strategiaa voi visualisoida ja jalkauttaa myös luovasti, kuten Granlund on tehnyt.

Granlund on tehnyt myös toimiston ikkunasta avautuvan uuden parkkitalon P-Arkin LVI-suunnitelman.
– P-Arkin valmistuminen kesällä on hyvä uutinen, sillä kulkuyhteydet toimisto-Arkkiin selkiytyvät. Parkkitaloon on tulossa myös lukittu pysäköintitila pyörille, Manninen sanoo ja kertoo, että Granlundilla kannustetaan työntekijöitä työmatkapyöräilyyn.

Kankaasta rakentumassa upea alue

Manninen kehuu Kankaan ympäristöä kiinnostavaksi ja ainutlaatuiseksi. Talviaikaan huomio kiinnittyi rakennusten ja kohteiden hienoon valaistukseen. Alueen keskeneräisyys on vielä toistaiseksi rasite, sillä vieraat eksyvät helposti etsiessään talon sisäänkäyntiä.
– Kun parkkitalo valmistuu, niin siitä ei voi enää onneksi eksyä, Manninen nauraa.

Jos jotain toivelistalle voisi laittaa, Manninen toivoo myös Arkin siirtyvän uusiutuvan energian käyttäjäksi. Energia-asiat kiinnostavat yrityksiä – Granlundilla ne ovat myös osa omaa liiketoimintaa.
– Vastuullisuus on meillä konsernina vahvasti esillä koko ajan. Energiaratkaisujen tehostaminen ja kehittäminen on tärkeää. Energia-alan asiantuntijana voimme olla tässä auttamassa, Manninen lupaa.

Julkaisemme kevään aikana juttusarjan Kankaalla sijaitsevista yrityksistä. Juttusarjassa seitsemän yritystä kertoo, mikä sai heidät valitsemaan juuri Kankaan ja millaista työskentely on Kankaan ainutlaatuisessa miljöössä.

#kankaanyhteisö #yritystenKangas

Teksti: Annukka Ollitervo
Kuvat: Petteri Kivimäki

Lisätiedot:

Kaisa Hirvaskoski-Leinonen, projektipäällikkö, kaisa.hirvaskoski-leinonen(at)jyvaskyla.fi, p. 046 920 0971

Kaupunginosa: