Hyppää pääsisältöön

28.10.2024

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Jyväskylän kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että tuloveroprosentti säilyy nykyisen suuruisena. Myös kiinteistöverojen esitetään pysyvän nykytasolla. Päätökset syntyivät äänestyksen jälkeen.

Poliittisesta johtamisjärjestelmästä tehtiin valtuustolle esitys usean äänestyksen jälkeen. Luottamushenkilöiden palkkioihin ja osa-aikaisuuksiin kaupunginhallitus ei tässä kohtaa ottanut kantaa vaan niistä tehdään päätökset myöhemmin hallintosäännön käsittelyn yhteydessä.

Tuloveroprosentin esitetään olevan 8 myös vuonna 2025

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2025 tuloveroprosentti on 8. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Keskustelun aikana Tony Melville (SDP) esitti Meri Lumelan kannattamana, että tuloveroprosenttia nostetaan 0,2% jolloin se olisi 8,2%. Esitys kuitenkin hävisi äänestyksessä kaupunginjohtajan pohjaesitykselle äänin 7-6.

Valtuusto päättää veroprosenteista 4.11.2024 olevassa kokouksessaan.

Kiinteistöveroprosenttien esitetään pysyvän ennallaan

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupungin kiinteistöveroprosentit vuodelle 2025 pidetään kuluvan vuoden tasolla. Näin ollen hallitus esittää, että:

  • yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30
  • maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,3
  • vakituiseen asumiseen käytetyn rakennuksen veroprosentti 0,55
  • muuhun kuin vakituiseen asumiseen käytetyn rakennuksen veroprosentti 1,55
  • voimalaitokseen kuuluvan rakennuksen tai rakennelman veroprosentti 3,10
  • rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 4,00

Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Keskustelun aikana Tony Melville (SDP) esitti Arto Lampilan (Vihr.), että vakituiseen asumiseen käytetyn rakennuksen veroprosentti olisi 0,625. Esitys kuitenkin hävisi kaupunginjohtajan pohjaesitykselle äänin 7-6.

Valtuuston koko ja poliittinen johtamisjärjestelmä 1.6.2025 alkaen

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle muutoksia kaupunginvaltuuston kokoon ja kaupungin poliittiseen johtamisjärjestelmään tulevalle vaalikaudelle 1.6.2025 alkaen. Päätöksessä keskityttiin vain poliittiseen johtamisjärjestelmään, kokouspalkkioihin ja osa-aikaisuuksiin kaupunginhallitus ei tässä kohtaa ottanut kantaa vaan se tuodaan päätettäväksi myöhemmin osana kaupungin hallintosääntöä.

Kaupunginhallituksen jäsenmäärän esitetään jatkossakin olevan 13. Kaupunginhallituksen asettaman hyvinvointitoimikunnan toiminnan esitetään lakkautuvan tämän vaalikauden lopussa. Toimikunnan toimivallassa olleet asiat esitetään siirrettäväksi kaupunginhallitukselle.

Kuntalain mukaisten vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto) osalta esitetään, että ne jatkavat toimintaansa erillisinä toimieliminä. Vanhusneuvoston ja vammaisneuvoston jäsenmäärät kuitenkin tarkistetaan ja toimintaa uudistetaan osallistavampaan muotoon.  

Näin ollen kaupunginvaltuustolle esitetään kaupunginjohtajan muutetun pohjaesityksen sekä äänestystulosten mukaisesti, että

  1. kaupunginvaltuuston kokoa pienennetään 67 jäsenestä 61 jäseneen.
  2. Lautakuntien varsinaiset jäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista. Valtuusto valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja. (Sama käytäntö on myös tällä vaalikaudella.)
  3. Kaupunkirakennelautakunnan ja sivistyslautakunnan jäsenmäärä on 11. (Aiemmin 13 jäsentä)
  4. Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan jäsenmäärä on 9. (Sama jäsenmäärä kuin nyt.)
  5. Rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenmäärä on 7. (Sama jäsenmäärä kuin nyt.)
  6. Elinkeino- ja työllisyyspalvelujen toimielimenä toimii elinkeino- ja työllisyysjaoston sijasta jatkossa elinkeino- ja työllisyyslautakunta, jonka jäsenmäärä on 9, joista 7 jäsentä on Jyväskylästä ja 2 jäsentä Muuramesta. Tämä edellyttää Jyväskylän ja Muuramen välisen työvoimapalvelujen järjestämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen muuttamista. (Jäsenmäärä on sama kuin nyt.)
  7. Tarkastuslautakunnan jäsenmäärä on 9. (Aiemmin 13 jäsentä.)
  8. Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunnan jäsenmäärä on 5. Jäsenet ovat kaupunginhallituksen jäseniä. Johtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja. (Sama käytäntö kuin nykyisin.)
  9. Kylän Kattaus -liikelaitoksen johtokunnan toiminta päättyy 31.12.2025.

Keskustelun aikana Tapio Puolimatka (KD) esitti mm. Jari Collianderin (Kesk.) kannattamana valtuuston jäsenmäärän olevan 63. Jasmine Repo (SDP) esitti puolestaan mm. Meri Lumelan (Vihr. kannattamana) valtuutettujen määräksi 61. Jasmine Revon esitys voitti Puolimatkan esityksen äänestyksessä äänin 7-6. Tämän jälkeen Revon esitys asetettiin kaupunginjohtajan muutettua pohjaesitystä (59 jäsentä) vastaan. Revon ehdotus voitti äänestyksessä äänin 10-3 ja tuli näin kaupunginhallituksen päätökseksi.

Joni Parkkonen (PS) esitti Timo Lehtosen kannattamana (PS), että tarkastuslautakunnan jäsenmäärä olisi 7:n sijaan 9. Tapio Puolimatka (KD) esitti mm. Jari Collianderin (Kesk.) ja Ira Vainikaisen (Vas.) kannattamana, että tarkastuslautakunnan jäsenmäärä olisi 7:n sijaan 11. Parkkosen esitys voitti äänestyksen äänin 9-4. Tämän jälkeen kaupunginhallitus päätti yksimielisesti paikkamäärän olevan Parkkosen esityksen mukaisesti 9 jäsentä.

Keskustelun aikana Tapio Puolimatka (KD) esitti mm. Jari Collianderin (Kesk.) kannattamana, että kaupunkirakennelautakunnan ja sivistyslautakunnan jäsenmäärä olisi jatkossakin 13. Esitys kuitenkin hävisi kaupunginjohtajan muutetulle päätösesitykselle (11 jäsentä) äänin 8-5.

 

Jari Colliander jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi

Kaupunginhallitus antoi lausuntonsa mikroliikkumista eli mm. sähköavusteiset polkupyöriä ja sähköpotkulautoja koskevasta lainsäädännöstä. Kaupunki pitää lain tavoitteita kokonaisuudessaan hyvinä ja kannatettavina ja näkee välttämättömänä sen, että liikenneturvallisuus on muutoksen lähtökohtana. Näin voidaan kaupungin mukaan päästä visioon liikenteestä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua.

Kaupunki pitää tärkeänä, että kunnalla olisi jatkossa oikeus asettaa palveluntarjoajia velvoittavia turvallisuudesta, esteettömyydestä tai kunnossapidosta johtuvia rajoituksia, sillä tähän saakka kaikista rajoituksista on jouduttu neuvottelemaan palveluntarjoajien kanssa erikseen, eivätkä kaikki rajoitukset ole silti toteutuneet. Kaupunki pitää hyvänä myös sitä, että mikroliikennelupa käsittäisi kaikki kunnan hallinnoimat alueet, jotta rajoituksia voidaan tarvittaessa määritellä katualueen lisäksi myös esimerkiksi koulujen piha-alueille ja liikuntapaikoille.

Kaupunki pitää huonona sitä, että lakiehdotus ei mahdollista toiminnan rajoittamista mikroliikenneluvan kautta ELY-keskusten hallinnoimilla teillä. Esimerkiksi Jyväskylässä joitakin merkittäviä pyöräteitä on ELY-keskuksen hallinnassa ja olisi tarpeen, että toimintaa voitaisiin rajoittaa myös näillä väylillä. Muuten riskinä on, että esimerkiksi pysäköinti kasautuisi näille väylille hankaloittaen turvallista ja esteetöntä kulkua.

Kaupunki pitää hyvänä myös sitä, että kunta saa periä lupakäsittelystä maksun. Mikroliikenneluvan lupaehtojen valvonta tulee kuitenkin jatkossakin vaatimaan kunnilta resurssointia, joten myös lupaehtojen valvonnasta ja esimerkiksi lupaehtojen noudattamatta jättämisestä huomauttamisesta tai luvan peruutuksesta aiheutuvista kustannuksista tulisi voida periä maksu. Jos kunnat voisivat periä maksun ainoastaan luvan myöntämisestä, mutta ei mistään muusta edellä kuvatusta lupiin liittyvästä työstä, aiheutuisi tästä ylimääräisiä menoja kunnille.

Esityksen perustelujen mukaan pysäköintiin liittyvät lupaehdot eivät voi pitää sisällään ehtoja pysäköintialueiden tai toiminnan maksullisuudesta. Jotta mikroliikennevälineiden pysäköinti olisi jatkossa riittävän esteetöntä ja turvallista, edellyttää se todennäköisesti Jyväskylässä nykyistä useampien pysäköintipaikkojen merkitsemistä paikkoihin, joille olisi myös vaihtoehtoista käyttöä. Kaupunki pitää tärkeänä, että kunnalla on mahdollisuus saada näistä paikoista markkinahintaa vastaavaa korvausta.

Kaupunki toteaa, että kevyiden sähköajoneuvojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien kuljettamisen promillerajaa koskevat ehdotukset ovat liikenneturvallisuuden kannalta kannatettavia. On hyvä, että promillerajalla ja valvontaa koskevilla muutoksilla voitaisiin vaikuttaa myös yksityisomistuksessa olevilla laitteilla ajamiseen, johon mikroliikenneluvalla ei voida vaikuttaa.

Lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa kokouksen esityslistalta.


Kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saaneiden kuntapaikkamäärä poistettiin kaupunginjohtajan ehdotuksesta esityslistalta.

Kaupunginhallituksen kokouksen esityslista

Lisätietoja

Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712

Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167

Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850

Jyväskylän kaupungin kansliapäällikkö Heli Leinonkoski, p. 050 365 4287

Asiasanat: