Hyppää pääsisältöön

28.10.2024

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija, taustalla valtuustosali. Kuva Jaana Pinson
Jyväskylän kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan syksyn talousarviomuutokset ja valtion ja kaupungin välisen MAL-sopimuksen vuosille 2024-2035.

Syksyn 2024 talousarviomuutokset

Kaupunginvaltuusto hyväksyi syksyn 2024 talousarviomuutokset. Toimintatulojen osata syksyn ensimmäiset talousarviomuutokset ovat yhteensä 68 900 euroa ja toimintamenojen osalta 484 700 euroa. Muutosten myötä toimintakate heikkenee 415 800 euroa.

Toimintakatetta heikentävät perusopetuksen kotikuntakorvaukset (600 000 euroa), Harjun stadionin peruskorjauksen purkukustannusten siirto investoinneista käyttötalouteen (200 000 euroa) sekä verotuskustannusten nousu (200 000 euroa). Toimintakatetta parantaa puolella miljoonalla eurolla kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen liittyvän varauksen purku.

Vuosikate on talousarviomuutosten jälkeen 46,9 miljoonaa euroa. Vuosikate kattaa 80,5 prosenttia poistoista ja arvonalentumisista. Tilikauden alijäämä on talousarviomuutosten jälkeen 11 miljoonaa euroa eli kaupungin ylijäämäkertymä pienenee ja sen arvioidaan olevan 100,7 miljoonaa euroa tilikauden päättyessä. Lainakannan puolestaan arvioidaan kasvavan 47,6 miljoonalla eurolla, joka on 3,4 miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota enemmän.

Valtion ja Jyväskylän kaupunkiseudun välinen MAL-sopimusehdotus 2024–2035

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 9.9.2024 päivätyn valtion ja Jyväskylän kaupunkiseudun välisen MAL-sopimusehdotuksen 2024–2035 ja valtuutti kaupunginjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

MAL-sopimuksessa määritellään seudun kuntien ja valtion yhteinen tavoitetila ja kehityspolku maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisessä seuraavalle 12 vuodelle (2024–2035) sekä konkreettiset toimenpiteet seuraavalle neljälle vuodelle (2024–2027). Sopimus päivitetään neljän vuoden välein. Tämä MAL-sopimus on järjestyksessään Jyväskylän kaupunkiseudun toinen MAL-sopimus.

Seudun kuntien valtuustoissa vuonna 2023 hyväksytty Jyväskylän seudun MAL-kehityskuva toimii keskeisenä asuntotuotantoa ja työpaikkarakentumisen sijoittumista sekä liikennejärjestelmän kehittämistä ohjaavana välineenä. Seudun Linkki-joukkoliikenteen toimivalta-alue on laajentunut vuoden 2024 alusta kattamaan lähes koko kaupunkiseudun. Nyt alkavalla kaudella päivitetään Linkki Tulevaisuuteen -2030 kehittämisohjelma huomioiden lähijunaliikenteen mahdollisuudet. Sopimus sisältää myös toimenpiteitä vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran laajentamisesta sekä liikenteen digitalisaation edistämisestä. Seudun kunnat tiivistävät yhteistyötään myös tiedonhallinnassa ja tiedolla johtamisessa.

Kaupunkiseutujen kasvun ja saavutettavuuden edellytysten parantamisessa keskeisiä keinoja ovat riittävä asuntokaavoitus, tarpeita vastaava asuntotuotanto sekä kasvua tukevat infrastruktuuri-investoinnit. Seudun kuntien tavoitteena on 5000 asuntoa vuosina 2024–2027.

MAL-sopimusehdotuksessa valtio ja Jyväskylän kaupunki sitoutuvat valtatie 4:n Palokan kohdan hankekokonaisuuden toteuttamiseen vuosina 2025–2027. Sopimusehdotuksessa Jyväskylän kaupunki ja valtio sitoutuvat kehittämään yhteistyössä myös Jyväskylän ratapihaa, valtatietä 9 ja yhteyksiä Jyväskylän ydinkeskustasta Lutakkoon siten että radan estevaikutus vähenee ja ydinkeskustan ja Lutakon välille alueita yhdistävän kansirakenteen toteuttaminen voisi käynnistyä 2030-luvun alkupuolella. Sopimus sisältää maininnat seudun saavutettavuuden kannalta tärkeiden valtatie- ja raideyhteyksien (Vt 4, Vt 9 ja Tampere-Jyväskylä raideyhteys) kehittämisestä seudun prioriteetteina valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa huomioitavaksi.

Jyväskylään Vt 4:lle Palokan kohdalle valtio osoittaa 15,5 miljoonaa euroa ja Jyväskylän kaupunki 11 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Hankekokonaisuus muodostuu valtatie 4 eritasoliittymien, maantien 16685 (Palokanorren) sekä nykyisten maanteiden 16685 (Ruokkeentie) ja 16687 (Saarenmaantie) parantamisesta. Hankkeesta laaditaan erilliset suunnittelu- ja toteutussopimukset osapuolten kesken.

Lisäksi valtion väyläverkon pieniin parantamishankkeisiin valtio osoittaa yhteensä 0,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2028. Painopiste on liikenneturvallisuutta, kestävää liikkumista, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä muita MAL-sopimuksen tavoitteita palvelevien liikennehankkeiden suunnitteluvalmiuden edistämisessä. Hankekokonaisuus rahoitetaan valtion ja kuntien kesken kustannusjaolla 50/50. Edistettävistä hankkeista sovitaan seudun kuntien, Väyläviraston ja ELY-keskuksen yhteistyönä osana MAL-sopimuksen toimeenpanoa.

Sopimus sisältää myös 8,2 miljoonaa euroa joukkoliikenteen perustukea vuosina 2024–2027. Sopimuksella vahvistetaan joukkoliikenteen viranomaisalueen laajentumista tukeva siirtymäajan valtion tuki vuosina 2024– 2027 (800 000 €/vuosi, sisältyy em. kokonaissummaan). Siirtymäajan tuki korvaa toimivalta-alueeseen liittyneille uusille kunnille ELY-keskuksen aiemman maksaman valtionavustuksen.

Jyväskylän kaupunkiseudun kuntien ja valtion välillä saavutettiin neuvottelutulos maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksesta syyskuussa 2024. Talouspoliittinen ministerivaliokunta on myöhemmin syyskuussa puoltanut kaikkien seitsemän MAL-seudun sopimusehdotuksia. Sopimuksen voimaantulo edellyttää sopimusehdotuksen hyväksyntää kunnissa ja valtioneuvostossa.

Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimusprosessissa mukana ovat Jyväskylän, Hankasalmen, Laukaan, Muuramen, Petäjäveden, Toivakan, Uuraisten ja Äänekosken kunnat. Valtion puolesta sopijaosapuolina ovat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA.

______________

Kaupunginvaltuusto myönsi lisäksi Pia Tuomi-Sorjoselle (Kok.) eron Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunnan varajäsenen tehtävästä ja valitsi hänen tilalleen Sirkku Laurilan (Kok.).

Lisätietoja: kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Hämäläinen p. 0400 647 171