27.11.2024
Secto Rally Finland toi 20 miljoonaa euroa Jyväskylään – Kävijät ylistävät tunnelmaa ja palaavat vuosi toisensa jälkeen
Elokuun kilpailu toi seudulle reilu 20 miljoonan euron taloudellisen panoksen, josta suoraa matkailutuloa oli 15,2 miljoonaa euroa. Tämä luku osoittaa tapahtuman merkittävän panoksen paikalliselle taloudelle ja sen kyvykkyyden houkutella alueelle kävijöitä ympäri Suomen ja ulkomailta. Tapahtuman merkitys alueen taloudelle ja matkailulle on vuodesta toiseen keskeinen.
Kävijäkokemuksia yhteensä 260 000 – yhteistyöllä laaja hyöty alueelle
Secto Rally Finland -tapahtumassa oli vuonna 2024 yli 260 000 yksittäistä kävijäkokemusta ja Paviljongilla 61 000 kävijää. Tapahtuma vetää vuosi toisensa jälkeen laajoja yleisöjä ja on vahva vetonaula Jyväskylän seudulle, joka näkyy myös kaupallisella puolella.
Yli 70 prosenttia kävijöistä saapui muualta kuin Keski-Suomesta ja lähes 3 prosenttia osallistujista tuli ulkomailta. Näistä muualta saapuneista yli puolet yöpyivät alueella, mikä lisää tapahtuman positiivista vaikutusta paikallisiin majoitus- ja palvelualan yrityksiin. Kävijöiden keski-ikä oli 37 vuotta ja 35,3 prosenttia kävijöistä oli naisia. Myös nuorten osuus tapahtuman kävijöistä on vahvassa nousussa.
AKK:n toimitusjohtaja Kimmo Vainio iloisee Secto Rally Finlandin taloudellisen vaikutuksen Jyväskylän alueelle olevan positiivinen, ja sen myönteiset vaikutukset ulottuvat monille sektoreille, kuten matkailuun, palveluihin ja alueen infrastruktuuriin.
- Olemme erittäin iloisia huomatessamme, että rallista hyötyy alueen elinkeinoelämä laajemminkin, Kimmo Vainio toteaa.
Vainio painottaa, että rallin onnistuminen perustuu yhteistyöhön eri toimijoiden, kuten Jyväskylän kaupungin, alueen yritysten ja vapaaehtoisten kanssa. Tämän yhteistyön tuloksena Secto Rally Finland haluaa olla mukana vahvistamassa myös kaupungin, Keski-Suomen ja Suomen brändiä ja tekee siitä osaltaan houkuttelevan kohteen kansainväliselle yleisölle.
– On hienoa nähdä, miten upeasti rallin merkitystä on hyödynnetty. Se on urheilutapahtuman lisäksi myös voimakas taloudellinen moottori, joka tuo kaupunkiin vierailijoita ja lisää liiketoimintaa, Vainio jatkaa
Jyväskylä keräsi kiitosta tapahtumakaupunkina – Secto Rally Finlandin vaikutus näkyy
Kävijöiltä saadun palautteen mukaan Jyväskylä ansaitsi isäntäkaupunkina korkean arvosanan, 8.38 (asteikko 1-10). Tämä korostaa kaupungin asemaa Suomen tapahtumakentällä ja sen mainetta erinomaisena isäntänä. Kävijöistä 94 prosenttia kertoi aikovansa osallistua tapahtumaan uudelleen, ja 84 prosenttia oli tyytyväisiä tapahtumaan. Lisäksi 66,17 prosenttia suosittelisi tapahtumaa muille, mikä on osoitus tapahtuman vahvasta vetovoimasta.
– On hienoa nähdä, kuinka Secto Rally Finland houkuttelee vuosittain jo satojatuhansia kävijöitä ja tuottaa positiivisia kokemuksia. Tämä osoittaa, että olemme onnistuneet luomaan tapahtuman, joka on aidosti merkittävä niin kävijöille kuin koko Keski-Suomen alueelle, sanoo Secto Rally Finlandin promoottori Tiina Lehmonen.
Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto on tyytyväinen rallien taloudelliseen tulokseen, mutta iloitsee myös siitä näkyvyydestä, jonka Jyväskylä sai jälleen rallien kautta.
- Jyväskylä tunnetaan rallikaupunkina ja sellaisena me myös haluamme pysyä. Rallit on merkittävä piristysruiske koko kaupungin elinkeinoelämälle. On hieno kuulla, että kaupunki nähtiin positiivisessa valossa vieraiden keskuudessa ja teemme kaikkemme, että hyvä henki rallikaupungissa säilyy myös tulevaisuudessa. Siten varmasti jatkamme aktiivista kehittämistyötä AKK:n kanssa, jotta uusia kulmia, kuten maksuton Ceremonial Start, voidaan ideoida myös tulevina vuosina ja tehdään siten ralleja tutuksi myös uusille yleisöille.
Kansainvälistä näkyvyyttä ja mediahuomiota
Vuoden 2024 Secto Rally Finland herätti odotetusti laajaa kiinnostusta kansainvälisesti. Kilpailun tv-lähetykset esitettiin 53 maassa, ja niiden yhteenlaskettu katsojamäärä nousi yli 58,1 miljoonaan. Tämä alleviivaa tapahtuman merkitystä autourheilun kansainvälisessä ympäristössä.
Sosiaalisen median näkyvyys oli myös vaikuttava: tapahtuman omat kanavat keräsivät 7,4 miljoonaa näyttökertaa, ja yhdessä FIA:n ja muiden rallisarjan toimijoiden kanavien kanssa katselukerrat nousivat 81 miljoonaan. Tämä kattava digitaalinen näkyvyys osoittaa, että Secto Rally Finland tavoittaa yleisönsä laajasti eri kanavien kautta.
Secto Rally Finland – More than a rally
Secto Rally Finland on taloudellisesti merkittävä Suomen suurin urheilutapahtuma, joka tuo miljoonia euroja Keski-Suomen alueelle ja tukee paikallista liiketoimintaa. Tapahtuman järjestämiseen osallistui noin 4 500 vapaaehtoista, jotka loivat ainutlaatuista tapahtumahenkeä ja tukivat paikallisten urheiluseurojen toimintaa.
Suomen MM-ralli kasvattaa Suomen kansainvälistä näkyvyyttä näkymällä useassa eri mediakanavassa. Tapahtuma on sosiaalisesti vastuullinen, panostaen myös ympäristönsuojeluun ja yhteisöllisyyteen, samalla kun se edistää vastuullista matkailua ja kestävää kehitystä.
Lisätietoja:
AKK viestintä | Katja Lindman, viestintäpäällikkö
[email protected], 044 7360 325
AKK-Motorsport ry on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, joka edustaa Suomea Kansainvälisessä Autoliitto FIA:ssa. Autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry omistaa 100 prosenttisesti markkinointiyhtiö AKK Sports Oy:n, jonka vastuulla on mm. Suomen MM-rallin järjestäminen. AKK on FIA:n oikeuksia Suomessa hallinnoiva Olympiakomitean jäsenliitto, jonka alaisuudessa toimii kaikkiaan seitsemäntoista eri autourheilulajia.