11.2.2022

Lumikola täynnä lunta
Runsasluminen talvi haastaa sekä asukkaat että kaupungin kunnossapidon. Merkittävä määrä kaupungin jalkakäytävistä kuuluu kiinteistöjen hoitovastuulle, joten osansa lumitöistä saavat myös asukkaat ja kiinteistönhoitoyritykset.

Säilytä oman pihan lumet omalla tontilla

Kaupungin kunnossapito muistuttaa, että tontinomistajan tai -haltijan on säilytettävä tonttinsa lumet omalla tontillaan.

- Vaikka lunta on tullut nyt paljon, sitä ei pidä aurata naapurin tai kaupungin tontille, muistuttaa kunnossapitopäällikkö Timo Tillgren.

Lumia ei saa kolata myöskään kadulle tai tien toiselle puolelle odottamaan auran tuloa, sillä kasatut lumet kaventavat katua ja saattavat aiheuttaa vaaratilanteita. Myös aurauksien yhteydessä muodostuvat aurauspalteet kuuluvat kiinteistöjen vastuulle. Asuinkatujen varsilla olevat kaupungin viherkaistat on tarkoitettu kadun lumien säilytykseen.

- Kasatut lumet kulkeutuvat helposti auran mukana seuraaviin liittymiin tukkeeksi, mainitsee Tillgren.

Kadun varsille kasatuista kiinteistöjen lumista aiheutuu myös lisäkustannuksia kaupungin talvikunnossapidolle.

Lunta voi kuljettaa myös lumenvastaanottopaikoille

Jos tonttisi lumitilat käyvät pieniksi, voit kuljettaa lumet kaupungin lumenvastaanottopaikoille, joita löytyy eri puolilta kaupunkia:
•    Mustankorkea, Ronsuntaipaleentie 204 (Mustankorkean jäteaseman vieressä)
•    Halssila, Halssilan hiihtomaan vieressä
•    Korpilahti, Riitamaantien varrella
•    Nenäinniemi, Raivionsuntti
Lumenvastaanottomaksu on 1 euro/kuutio.

- Tuodut lumimäärät pitää ilmoittaa kaupungin verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella, kertoo Tillgren.

Mikäli yksityisen kiinteistön lumitilat alkavat täyttyä, kannattaa ottaa yhteyttä paikallisiin kuljetusliikkeisiin ja tilata ammattilaiset kuljettamaan lumet pois.

Pidä kulkutiet turvallisina

Tontinomistaja tai -haltija on vastuussa siitä, että tontilla on vaivatonta ja turvallista liikkua myös talvella. Tontinomistajan tulee huolehtia tontille johtavan kulkutien kunnossapidosta eli lumen ja jään sekä liikenteen näkyvyyttä haittaavien lumivallien poistamisesta. Myös kulkutien eteen muodostuva auravalli ja liittymärummun aukaisu kuuluvat tontinomistajan vastuisiin. Lisäksi kiinteistön laitteista kuten postilaatikon edustalta tai aidalta tulee poistaa vaarantava lumi. Sadevesikouru tulee pitää lumettomana ja jäättömänä.

- Jyväskylän kaupungin vastuulla puolestaan on ajoratojen, jalankulku- ja pyöräilyväylien auraus sekä liukkaudentorjunta, jalkakäytävien talvihoito omakotitalojen, paritalojen ja muun muassa puistojen kohdalla sekä hiekoitushiekan poisto hoitamiltaan alueilta, kertoo Tillgren.

Muilla kuin omakoti- ja paritalokiinteistöillä eli esimerkiksi taloyhtiöissä on vastuullaan huolehtia kiinteistöön rajoittuvan jalkakäytävän talvihoidosta ja kadun aurauksessa syntyvän aurausvallin poistosta jalkakäytävän ja ajoradan väliltä. Keväällä lumien sulettua tulee huolehtia myös hiekoitushiekan poistamisesta. Puhtaanapito kuuluu tontinomistajalle tontin rajasta katualueen keskilinjaan saakka.

kunnossapitopäällikkö Timo Tillgren
timo.tillgren[at]jyvaskyla.fi