23.2.2023

Ilmari Hannikainen pianokamarimusiikkikilpailun julistekuva, jossa käytetty pianon koskettimien kuvia graafiseen kuvittamiseen. Kuva Jyväskylä Sinfonia
Ympäri maailman saapuvat nuoret 16–35-vuotiaat soittajalahjakkuudet kilpailevat kamarimusiikin parissa helmi-maaliskuun taitteessa, kun Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailu jälleen käydään Jyväskylässä. Kansainvälinen sarja huipentuu Jyväskylä Sinfonian kanssa soitettaviin orkesterifinaaleihin, jotka kuullaan kapellimestari Jan Söderblomin johdolla Jyväskylän teatteritalolla keskiviikkona ja torstaina 8.–9.3. klo 19 alkaen. YLE lähettää molemmat finaalikonsertit suorina radiolähetyksinä, minkä lisäksi konsertteja voi kuunnella verkon kautta striimattuina.

Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailu on osa 1970-luvulta lähtien Jyväskylässä järjestettyjen musiikkikilpailujen jatkumoa. Ilmari Hannikainen veljineen muodosti Suomen ensimmäisen ammattimaisen kamariyhtyeen, Trio Hannikaisen. Se oli inspiraationa, kun Keski-Suomen musiikin edistämissäätiön kutsuma kilpailutoimikunta professori Erik T. Tawaststjernan johdolla uudisti Ilmari Hannikaisen nimissä käytävää kilpailua.

Kilpailu käydään esikarsinnasta finaaleihin saakka yhtyeinä. Yhtyemuotoina kilpailussa ovat klassinen viulun, sellon ja pianon muodostama pianotrio, viulu-pianoduo ja pianoduo sekä nelikätisesti että kahdella pianolla. Finaalikonserttien lopullisen ohjelmiston ratkaisevat finaaliin edenneiden yhtyeiden teosvalinnat säveltäjäniminä W. A. Mozart, Ludwig van Beethoven, Johann Nepomuk Hummel, Bohuslav Martinů ja Francis Poulenc.

Keski-Suomen musiikin edistämissäätiön merkittävimmät kumppanit kilpailujärjestelyissä ovat Suomalainen musiikkikampus oppilaitoksineen, Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylä Sinfonia.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat puheenjohtaja Juhani Lagerspetz (Suomi), Andreas Brantelid (Ruotsi-Tanska), Johan Fröst (Ruotsi), Kaija Saarikettu (Suomi) ja Irina Zahharenkova (Viro-Suomi).

Kilpailun etenemistä voi seurata Keski-Suomen musiikin edistämissäätiön nettisivuilta osoitteessa kesmes.fi.

Liput:
Lippu.fi: 17,50 € / 9,50 € + toimitusmaksut alk. 1,50 €