3.8.2023

Kuvassa vasemmalta oikealle: Shigeru Hayakawa, Deputy Chairman of Board Directors of TMF, Akio Toyoda, Chairman of Board Directors of TMF, Timo Koivisto, Mayor of Jyväskylä, Yuichiro Haruna, CEO of TGR-WRT. Kuva Jyväskylän kaupunki
Jyväskylän kaupunki, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) ja Toyota Mobility Foundation (TMF) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen tulevasta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on saavuttaa hiilineutraali, kestävä ja monimuotoinen alue, jossa ihmiset ja luonto ovat sopusoinnussa.

Aiesopimuksen tarkoitus on, että kolme osapuolta määrittelevät lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä yhteisiä tavoitteita, jotka edistävät hiilineutraalin, kestävän ja monipuolisen yhteiskunnan saavuttamista. Keskiössä on Jyväskylään perustettava uusi TGR-WRT-teknologiakeskus.

Jyväskylä sijaitsee Keski-Suomen järviseudun sydämessä. 146 000 asukkaan Jyväskylä on Suomen seitsemänneksi suurin kaupunki ja yksi suosituimmista kaupungeista asua. Nuorekkaassa Suomen liikuntapääkaupungissa on suosittuja korkeakouluja ja dynaamisia yrityksiä.

TGR-WRT on toiminut Jyväskylän kaupungin läheisyydessä siitä lähtien, kun Toyota palasi FIA:n rallin MM-sarjaan (WRC) vuonna 2017. Tänä aikana se on rakentanut vahvat ja hyvät suhteet kaupunkiin.

TGR-WRT:n uudella teknologiakeskuksella on keskeinen rooli WRC-toiminnassa ja lisäksi se on uusi tukikohta "yhä parempien autojen" kehittämiselle Euroopassa hyödyntäen Jyväskylän alueella käytettävissä olevia vaihtelevapintaisia testiteitä ja olosuhteita. Teknologiakeskus tähtää hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen TGR-WRT:n WRC-toiminnassa. Tässä hyödynnetään yhteistyöhankkeita, joita suunnitellaan yhteistyössä Jyväskylän kaupungin, TMF:n ja TGR-WRT:n kanssa. Hiilidioksidipäästöjä kompensoidaan mm. puurakentamisella, hiilinieluilla, metsien ja luonnon monimuotoisuuden suojelulla, paikallisella energiantuotannolla ja vedyn hyödyntämisellä liikkumisessa.

Havainnekuva uudesta TGR-WRT teknologiakeskuksesta. Kuva Jyväskylän kaupunki

"Tämä on hieno päivä kasvavalle kaupungillemme. Jyväskylälle yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia kestävän kehityksen, hiilineutraalin tulevaisuuden ja datalähtöisen liikkumisen edistämisessä. Jyväskylä on kokonsa, sijaintinsa, korkeakoulujensa ja osaamispohjansa puolesta ihanteellinen kumppani tulevaisuuden ratkaisujen kehittämisessä", toteaa Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto. Olemme myös aidosti ylpeitä siitä, että yksi maailman suurimmista autonvalmistajista, Toyota, vahvistaa läsnäoloaan kaupungissamme."

Yuichiro Haruna (TGR-WRT:n CEO) toteaa: “Jyväskylä has been home to TGR-WRT for the past eight years and a big part of the success we have achieved. In realizing our new TGR-WRT Development Center here in Jyväskylä, we also want to be a good neighbour to the local community. Through the guidance of our Chairman, Akio Toyoda, we began discussion with the City of Jyväskylä and TMF to explore ideas in support of positive community development. With the signing of this LOI today, we start working together to plan, develop and realise these goals.”

Shigeru Hayakawa (Deputy Chairman of Board Directors of TMF) puolestaan kommentoi: “TMF is very much honored to have been given the opportunity to participate in the Community Creation Project here at Jyväskylä, where our World Rally Team is located. It is our priority to listen very carefully to the City’s intention, to contribute to create a community that harmonizes very well with people and nature. We sincerely hope to work together and realize the project that best fits with the characteristics of the City of Jyväskylä, the capital of sports, the culture and art, full of beautiful lakes and forests, and many promising students.”

Tietoa Toyota Mobility Foundationista

Toyota Motor Corporation (TMC) perusti TMF:n elokuussa 2014 tukemaan liikkuvampaa yhteiskuntaa, jossa mahdollisimman monella olisi mahdollisuus nauttia liikkumisen riemusta. Säätiö korostaa TMC:n sitoutumista jatkuvaan kehittymiseen ja ihmisten kunnioittamiseen. Se hyödyntää Toyotan asiantuntemusta ja teknologioita tukeakseen tehokkaita liikkumisjärjestelmiä ja samalla poistaakseen liikkumisessa esiintyviä eroja.  TMF toimii yhteistyössä yliopistojen, hallitusten, voittoa tavoittelemattomien järjestöjen, tutkimuslaitosten ja muiden organisaatioiden kanssa luoden ohjelmia, jotka ovat linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa ja joilla pyritään ratkaisemaan liikkumiseen liittyviä ongelmia kaikkialla maailmassa.

Alkuperäinen tiedote englanniksi: https://toyotagazooracing.com/wrc/release/2023/0803-01/
Lisätietoja: https://toyotamobilityfoundation.org/