Hyppää pääsisältöön

21.8.2023

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Jyväskylän kaupunginhallitus kävi läpi kuluvan vuoden toiminnan ja talouden ennustetta, joka ennakoi 6,4 miljoonan euron ylitystä kaupungin talouteen. Hallitus päätti myös käynnistää koko kaupunkia koskevan yhteistoimintamenettelyn.

Jyväskylän kaupungin talouden ja toiminnan puolivuosikatsaus ennakoi 6,4 miljoonan euron ylitystä

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi talouden ja toiminnan puolivuosikatsauksen ja saattoi sen tiedoksi myös kaupunginvaltuustolle. Tämänhetkisen ennusteen mukaan kaupungin talous tulee toteutumaan 6,4 miljoonaa euroa talousarviota heikompana. Toimintatuotot ovat noin 200 000 euroa ja toimintamenot 6 200 000 miljoonaa euroa heikommat kuin talousarviossa ennakoitiin. Mikäli ylitysennustetta ei saada loppuvuoden aikana pienennettyä, tilikauden alijäämä tulee olemaan -4,1 miljoonaa euroa, joka on 6,4 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. Mahdollinen ylitys heikentää kaupungin ylijäämäkertymää 97,4 miljoonaan euroon.

6,4 miljoonan euron ylityksestä noin 1,8 miljoonaa euroa tulee kasvun ja oppimisen palveluista. Ylitystä selittää mm. perusopetuksen koulunkäynninohjaajien henkilöstökulujen ylitys ja Voionmaan koulun vuokrakulujen ylitys. Vuokrakuluja on kasvattanut ukrainalaisten lasten valmistavan opetuksen tilantarve, joka on suurempi kuin syksyllä 2022 arvioitiin.

Kulttuuri- ja liikuntapalveluissa ylityksen ennakoidaan olevan 700 000 euroa. Ylitystä selittää mm. Vehkahallin romahduksesta aiheutuneet tulomenetykset, hallin korjauksen ja uudelleennoston kustannukset, pesäpallostadionin purkukustannukset sekä AaltoAlvarin peruskorjauksen viivästymisen vaikutukset tulokertymään. Lisäksi vuodelle 2023 suunniteltujen hinnankorotusten siirtyminen syksylle vaikuttaa tulokertymään negatiivisesti.

Kaupunkirakennepalveluissa ennakoidaan 2,8 miljoonan euron ylitystä, joka johtuu katujen talvihoidon kustannusten ylityksestä, tonttikauppojen merkittävästä vähenemisestä ja Valon Kaupungin WinterLight -tapahtuman talousarviota heikommista tuloksesta. Joukkoliikenteen matkamäärät ovat puolestaan olleet alkuvuodesta kasvussa, jonka myötä joukkoliikenteen tulot ovat ylittämässä talousarvion 370 000 eurolla. Lisäksi talvihoidon kustannusten ylitystä on katettu karsimalla kesähoidon ja päällystysten kustannuksia miljoonalla eurolla.

Tilapalvelu -liikelaitoksen osalta ennakoidaan 0,7 miljoonan euron ylitystä johtuen energiamenojen, puhtaanapitopalvelujen sekä ulkoisten vuokramenojen ja osaketilojen vastikkeiden kustannusylityksistä. Kylän Kattaus -liikelaitoksessa ennakoidaan puolestaan 0,4 miljoonan euron ylitystä johtuen elintarvikekustannusten hinnankorotuksista.

Kaupunginhallitus päätti käynnistää koko henkilöstöä koskevan yhteistoimintamenettelyn

Jyväskylän kaupunginhallitus päätti käynnistää koko henkilöstöä koskevan yhteistoimintamenettelyn. Taustalla on kaupungin talouden tasapainottaminen, jolla tavoitellaan noin 40 miljoonan euron säästöjä vuosina 2024-2026. Mahdolliset toimenpiteet koskevat enintään 490 henkilöä. Toimenpiteillä tarkoitetaan mahdollisia osa-aikaistamisia, tehtävämuutoksia (niin sanotut irtisanomisperusteiset ehtomuutokset) tai irtisanomisia. Lomautukset eivät tällä hetkellä ole neuvotteluiden keinovalikoimassa. 

Käynnistyvien yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on kaupungin koko henkilöstö eri toimialoilta ja liikelaitoksista. Neuvotteluissa käydään läpi kaikki harkinnassa olevat toimenpiteet, joissa voidaan harkita taloudellisista ja tuotannollisista syistä henkilöstön osa-aikaistamisia, irtisanomisia tai muita merkittäviä muutoksia palvelussuhteiden ehdoissa.

Muutoksia voi aiheuttaa esimerkiksi nykyisten palveluiden uudelleen organisointi, supistaminen tai lakkauttaminen. Myös mahdolliset palveluiden ulkoistamiset ovat mukana neuvotteluissa. Lisäksi neuvotteluissa käydään läpi sellaisia asioita, jotka toteutuessaan aiheuttaisivat merkittäviä muutoksia nykyisen henkilöstön työnjakoon ja tehtävänkuviin.  

Jyväskylän kaupungin palveluksessa on 3 791 vakituista henkilöä. Sijaisia ja muita määräaikaisia työntekijöitä on yhteensä 1 476. Henkilöstömenot muodostavat noin 53 prosenttia kaupungin toimintamenoista. Henkilöstömenojen karsimisessa pyritään hyödyntämään ensisijaisesti luonnollista poistumaa eli eläköitymistä ja muuta henkilöstön vaihtuvuutta. Jyväskylän kaupungilla eläköityy vuosittain arviolta noin 60–70 henkilöä. Lisäksi vuositasolla noin 140 vakituista henkilöä irtisanoutuu esimerkiksi työpaikan vaihtamisen vuoksi.  

Kaupunginhallitus valtuutti tänään kaupunginjohtajan antamaan neuvottelukutsun henkilöstöjärjestöille ja käynnistämään koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Neuvotteluja käydään vähintään kuusi viikkoa siten, että ne saadaan päätökseen ennen kaupunginhallituksen talousarvioseminaaria, joka pidetään 9.-10.11.2023. 

Yhteistoimintaneuvotteluilla varmistetaan, että harkittavien henkilöstövaikutteisten toimenpiteiden perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista neuvotellaan yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi ennen päätöksentekoa. Neuvottelut käydään kaupungin yhteistyötoimikunnassa. Neuvottelujen etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti sekä henkilöstölle että medialle.  

Lausunnon antaminen ensihoidon palvelutasopäätösluonnoksesta vuosille 2024–2027

Kaupunginhallitus antoi lausuntonsa ensihoidon palvelutasopäätösluonnoksesta. Kaupungin näkemyksen mukaan ensihoidon palvelutasopäätökseksi on laadittu kovin yleisellä tasolla ja pääpaino palvelutasopäätöksessä on resurssien kuvaamisessa. Palvelutasopäätöstä olisi olennaista täydentää toteumatiedoilla sekä riskianalyysilla nykytilanteen hahmottamiseksi. Esimerkiksi päättyvän palvelutasopäätöskauden arviointi puuttuu asiakirjasta. Kaupungin näkökulmasta ensihoitopalvelujen toteumaluvut päättyvältä kaudelta olisi tärkeä nähdä nykytilanteen hahmottamiseksi. Karttapohjainen kuvaus riskiruuduista selventäisi eri alueiden saavutettavuutta Jyväskylän alueella.

Lausunnon antaminen pelastustoimen palvelutasopäätösluonnoksesta vuosille 2024–2027

Kaupunginhallitus antoi lausuntonsa Keski-Suomen pelastustoimen palvelutasopäätösluonnoksesta. Kaupungin lausunnon mukaan tavoitteet on tuotu selkeästi esille ja uhkien arviointi on tehty pelastustoiminnan toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaisesti.

Jyväskylän toimintavalmius parantui uusien paloasemien valmistuttua Ristonmaalle, Vaajakoskelle ja Seppälään 2010-luvun alussa. Kaupunki on kuitenkin kasvanut ja uusia asuinalueita on rakentunut, joka on tuonut haasteita tavoittaa tietyt alueet asetetussa tavoiteajassa. Palvelutasopäätöksessä esitetyn nykytilakuvauksen mukaan vaikeimmin tavoiteajassa saavutettavia ovat ykkösriskialueista Kortepohjan ja osittain Nisulan alueet. Kakkosriskialueista Jyväskylän kaupungin alueella on haasteita saavuttaa tavoiteajassa osia Vaajakoskelta sekä Tikkakoskelta. 

Pelastuslaitos on tehnyt kuluneella palvelutasopäätöskaudella toimenpiteitä alueiden saavutettavuuden parantamiseksi tavoiteajassa, mutta edelleen tarvitaan määrätietoista suunnittelua ja toimenpiteitä. 

Keljonkankaantie 81 asemakaavan muutos

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Keljonkankaantie 81:n muutosehdotuksen. Suunnittelualue sijoittuu Keljonkankaan keskustaan Keljonkankaantien ja Säynätsalontien risteykseen. Kaavamuutoksen tarkoituksena on mahdollistaa lähiympäristöön sopivan kerrostalon rakentaminen voimassa olevan asemakaavan mukaiselle rivitalon tontille.
________________

Lisäksi käsiteltiin eron myöntämistä Paavo Luukkoselle (SDP) tarkastuslautakunnan varajäsenen tehtävästä ja Petri Laaksoselle (Kok.) sivistyslautakunnan varajäsenen tehtävästä. Nämä etenevät valtuuston päätettäväksi.

Lisätietoja: 
- Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850
- Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 050 336 2819

Asiasanat: