25.8.2023

Henkilö katsoo järjestelmäkameraa käsissään. Kuva Nuorten taidetyöpaja
Ella Niemi, 27, on työskennellyt viimeiset puoli vuotta kaupungin nuorisopalveluiden Nuorten taidetyöpajalla.

Aiemmin JAMK:ssa opiskeltu it-tradenomin ammatti koodauksineen ei ollutkaan Ella Niemen oma juttu. Syksyllä 2022 korona-ajan päätyttyä ja ADHD-diagnoosin varmistuttua, piti Ellan uudelleen pohtia, mikä haluaisi olla isona.

Ella kuuli Nuorten taidetyöpajasta kavereiltaan, haki pajalle ja aloitti tammikuussa 2023 Kuvasta viestiksi -pajalla media-alaan tutustumisen. Pajalla Ella on oppinut valokuvausta, video- ja äänityötä sekä grafiikan perusteita päivittäen samalla sähköistä portfoliotaan.

– Paja-aikana vahvistui tunne siitä, että media-alalla työskentely voisi olla oma juttu.

Oppia ja itsetuntemusta

Pajalla toteutettavan yksilövalmennuksen ja Oma elämä -tuokioiden kautta itsetuntemus on kasvanut ja esimerkiksi Kelan, opintojen ja kuntoutuksen asioiden hoitamisessa on saanut apua.

– Pajalla ollaan vakavasti, mutta ei liian. Ollaan mukana niin paljon kuin pystyy ja valmentajat ottavat tarpeet ja huolet huomioon. Pajalla oppii positiivisia puolia itsestään ja sanoittamaan taitojaan. Ryhmältä ja ohjaajilta saa tukea ja palautetta. Ilmapiiri on hyvä.

Ella näkee työpajan hyvänä vaihtoehtona, jos nuori ei tiedä, mitä haluaa tehdä.

– Jos miettii vaikka onko semmoisessa kunnossa, että voisi jatkaa vaikka opintoihin, pajoilla voi saada kokemusta eri aloista ja nähdä, kiinnostaako, ja onko valmis jatkoon. Samalla voi hoitaa asioitaan kondikseen.

Nuorilta ei saa leikata

Viimeaikaiseen talouden sopeuttamiskeskusteluun Ellalla on mielipide:

– Nuoret ovat huonossa asemassa. Nuorten palveluista, työkokeiluista ja kuntouttavasta toiminnasta ei pidä leikata. Se vain pahentaa mielenterveysongelmien kierrettä ja työllisyysongelmat vain kasvavat.

Ella on nyt valittu syksyllä alkavaan monimuotokoulutuksena järjestettävään media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon ja se tuntuu oikealta tulevaisuuden suunnitelmalta.

Teksti: Marja-Sisko Kataikko
Kuva: Selina Laurila

Etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta

Jyväskylän kaupungin työpajatoiminnassa oli vuonna 2022 mukana 455 nuorta, etsivässä nuorisotyössä 832.

Etsivä nuorisotyö ohjaa tavoittamansa nuoret palveluiden, mm. työpajatoiminnan piiriin.

Tämä kohdennettu nuorisotyö ehkäisee tehokkaasti nuorten syrjäytymistä.

Yhden nuoren pajajakson kustannus on muutamia tuhansia euroja.

Kokonaiskustannukset pudonneista nuorista yhteiskunnalle ovat Jyväskylässä vuosittain miljoonia euroja.

Etsivä nuorisotyö

Nuorten työpajatoiminta