Hyppää pääsisältöön

11.9.2023

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Jyväskylän kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Jyväskylän kaupunki järjestäisi henkilöasiakkaiden TE-palvelut itsenäisesti jyväskyläläisille asukkaille TE-uudistuksen toteutuessa vuoden 2025 alussa. Älylän kaava-asia siirrettiin käsiteltäväksi ensi maanantain kokouksessa.

TE-palveluiden siirto paikallistasolle vuoden 2025 alusta

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että Jyväskylän kaupunki järjestää henkilöasiakkaiden TE-palvelut itsenäisesti jyväskyläläisille asiakkaille vuoden 2025 alusta lähtien. Palveluiden järjestämisessä huomioidaan, että kaupunki voi tuottaa sopimusperusteisesti Keski-Suomen muiden kuntien muodostamille työllisyysalueelle erityisiä palveluja, kuten esimerkiksi vieraskielisten palvelut työllisyyspalvelujen osalta tai rakennemuutostilanteiden ennakointi ja koordinointitehtäviä. Jyväskylän kaupunki voi myös tuottaa tai hankkia sopimusperusteisesti työnantaja- ja yritysasiakkaiden palveluja Keski-Suomen muiden kuntien muodostamien työllisyysalueiden kanssa. 

Työllisyysalueiden perustamisen taustalla on lakiuudistus, jonka mukaan kuntien roolia työllisyyspalveluiden järjestäjänä vahvistetaan. Tähän liittyen käynnissä on jo työllisyyden kuntakokeilut, joissa kokeilukunnat vastaavat osin alueensa työ- ja elinkeinopalveluiden tarjoamisesta. Jyväskylän seudun työllisyyden kuntakokeiluun osallistuvat Jyväskylän kaupungin lisäksi Laukaa, Muurame ja Äänekoski. Maaliskuussa hyväksytyn lain mukaisesti palveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. Hallituksen esityksen mukaan palvelut siirretään kunnalle tai useammasta kunnasta muodostuvalle yhteistoiminta-alueelle, jonka työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Keski-Suomen kuntien työvoiman määrä on yhteensä 123 300. Jyväskylän työvoimapohja on 69 258 (vuosi 2020) ja työvoimaennuste vuodelle 2035 on 73 859 henkilöä.  

Päätöksenteon tueksi Keski-Suomen kunnat tilasivat helmikuussa 2023 selvityksen, jossa tehtiin Keski-Suomen järjestämisaluetarkastelua erityisesti koko maakunnan laajuisen työllisyysalueen näkökulmasta. Lisäksi tehtiin erillisselvitys Jyväskylän toiminnasta mahdollisena järjestäjäkuntana, joka kantaisi vastuun työllisyysalueen palvelujen rahoituksen keräämisestä osallistujakunnilta, palvelujen tuottaminen koko alueen osalta ja sopimuksellisesta palvelutarjonnasta jokaisen kunnan kanssa erikseen.  

Jyväskylän järjestäessä palvelut vain jyväskyläläisille henkilöasiakkaille mahdollistuu maakuntaan kaksi muuta työllisyysaluetta, joiden työvoimapohjan vaatimus ylittää 20 000 henkilöä/työllisyysalue. Näiden työllisyysalueiden vastuukunniksi kiinnostuksensa on maakunnassa ilmaissut Jämsä ja Äänekoski.

Älylän asemakaavan muutos sekä tonttijaon hyväksyminen asemakaavan yhteydessä

Asia poistettiin esityslistalta ja otetaan käsittelyyn ensi viikon maanantaina. 

Kaupungin lausunto Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjausten vaikutuksista

Kaupunginhallitus antoi Keski-Suomen hyvinvointialueelle lausunnon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen linjausten vaikutuksista. Lausunnossa todetaan muun muassa, että nuorten lisääntyneeseen pahoinvointiin ja mielenterveyden haasteisiin tulisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Nuorisopsykiatrian hoitojonojen purkamisen lisäksi on välttämätöntä vahvistaa nuorten matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita esimerkiksi walk-in -palveluilla ja mielenterveystarkastuksilla, ehkäistä pitkäjänteisesti nuorten itsetuhoisuutta, itsemurhia ja päihdekuolemia ja parantaa niihin liittyvää seurantatietoa. 

Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden tulee olla Keski-Suomen hyvinvointialueella yhdenvertaisesti saatavilla ja palveluketjujen saumattomia niin, ettei päihdeongelma ole este mielenterveyspalveluiden saamiselle tai päinvastoin. Myös vanhemmuuden tuen vahvistaminen hyvinvointialueella osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, järjestökumppanuutta ja vertaistukea on tärkeää, sillä se tukee myös nuorten mielenterveyttä. Nuorten mielenterveyden haasteisiin vastaamisessa tarvitaan tiivistä yhteistyötä kuntien sivistyspalveluiden ja hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä.

Kaupunki toteaa lausunnossaan myös, että työikäisten (eli yli 18-vuotiaiden) päihde- ja mielenterveyspalvelut, erityisesti hoito ja kuntoutus tulisi huomioida vahvemmin. Hoitamaton päihderiippuvuus aiheuttaa helposti yli 100 000 euron asiakaskohtaiset lisäkustannukset vuositasolla. Mielenterveyshäiriöiden oikea-aikainen hoito korostuu, koska tiedetään, että mielenterveyden häiriö nuoruusiällä on yhteydessä suurempaan terveyspalvelujen käyttöön myöhemmin sekä yhä yleistyvä työkyvyttömyyden syy.
__________

Lisäksi kaupunginhallitus päätti hakea Valtiokonttorilta perintöä, jonka mahdolliset tulot kohdennetaan kaupunginjohtajan muutetun päätösesityksen mukaisesti kaupunkirakenne- ja sivistyspalveluiden toimialoille luonto- ja kulttuurikohteiden kohentamiseen ja ylläpitoon. Tarkoituksena on tarjota kuntalaisille mm. maksuttomia matalankynnyksen virkistys- ja elämyskokemuksia sekä mahdollistaa yhteisöllisyyttä.

Kaupunginhallitus päätti pitää kevään kokouksensa 15.1.2024 alkaen aina maanantaisin. Viikolla 14 kokous pidetään pääsiäisen pyhien vuoksi tiistaina 2.4. Talvilomaviikolla kokousta ei pidetä. Lisäksi hallitus päätti pitää seminaarit 4.3.2024 ja 6.5.2024 klo 12–17. Valtuustolle hallitus esittää kokousten pitämistä maanantaisin 19.2., 18.3., 22.4., 27.5. ja 10.6. kello 18 alkaen. Lisäksi valtuustolle esitetään valtuustoseminaarien pitämistä maanantaita 11.3. ja 13.5. kello 17 alkaen. 

Lisätietoja: 
- Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850
- Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 050 336 2819         

Asiasanat: