18.10.2023

Pyöräilijä. Kuva Liikenneturva
Vuonna 2020 päivitetyn tieliikennelain mukana tuli käyttöön uusia liikennemerkkejä. Nyt Jyväskylän kaupunki on ottamassa ensimmäisiin kohteisiin käyttöön väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7) -liikennemerkin.

Liikennemerkki sallii pyöräilijälle tai skuutilla ajavalle etuajo-oikeuden suojateillä, joille on rakennettu korotettu pyörätien jatke. Toisin sanoen ajorataa ajava ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Korotettu pyörätien jatke on nimensä mukaisesti korotettu pyöräilijöille merkitty paikka kadun ylittämistä varten.

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7) -liikennemerkki.
b7_liikennemerkki_0.png

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7) -liikennemerkki.

Lisäksi käytössä on edelleen myös Väistämisvelvollisuus risteyksessä (B5) -merkki ja lisäkilpi Kaksisuuntainen pyörätie. Myös B5 liikennemerkki kertoo moottoriajoineuvon kuljettajalle, että hänen on väistettävä pyöräilijää ja skuuttia. Erona liikennemerkkien käytössä on se, että B7 -merkkiä voidaan käyttää vain, jos ylityskohdassa pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu.

autot, pyöräilijät. Kuva Liikenneturva

Kärkikolmio osoittaa autoilijoille, että heidän on väistettävä ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä. Suojatieviivojen väliin jätetyt maalaamattomat raot kertovat, että kyseessä on pyörätien jatke. Kärkikolmion alla oleva lisäkilpi osoittaa, että kyseessä on kaksisuuntainen pyörätie.  Kuva: Liikenneturva.

Ensimmäiset uudet liikennemerkit asennetaan loppuviikosta

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7) merkkiä käytetään Jyväskylässä vilkkailla pyöräliikenteen väylillä. Ensimmäiset merkit on tulossa Suuruspääntielle, Alvar Aallon kadulle, Seminaarikadulle, Jokelantielle, Ailakinkadulle, Mannisenrinteelle ja Ramoninkadulle. Merkit asennetaan loppuviikosta.

Alvar Aallon kadulla, Seminaarinkadulla ja Jokelantiellä ajoradan liikenne muuttuu väistämisvelvolliseksi muutoksen myötä. Muissa kohteissa ajoradan liikenne on ollut jo ennestään väistämisvelvollinen.

Uuden B7 merkin käytön tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta pyöräliikenteen ja moottorikäyttöisten ajoneuvojen risteämissä. Lisäksi tavoitteena on tehdä uutta B7 -merkkiä tutuksi liikenteessä liikkujille. Merkki on käytössä myös muissa kaupungeissa. Jyväskylässä merkin käyttöä sille sopivissa kohteissa lisätään.

Moni pyöräilijä olettaa auton olevan aina väistämisvelvollinen

Jos autoilijalle ei ole millään merkillä osoitettu, että hänen tulee väistää ajorataa ylittävää pyöräilijää, on ajorataa ylittävä polkupyörä tai skuutti väistämisvelvollinen. Ajorataan maalattu suojatie ei anna polkupyöräilijälle tai skuutilla ajavalle etuajo-oikeutta. Jos taas kyseessä on pyörätien jatke, eli suojatiemaalausten väliin on jätetty maalaamaton rako, on pyöräilijällä ja skuutilla ajavalla etuajo-oikeus. Väistämisvelvollisuus osoitetaan ajoradalla liikkuvalle ajoneuvolle lisäksi liikennemerkillä.

Pyöräilijät. Kuva Liikenneturva

Pyöräilijä on väistämisvelvollinen, ellei liikennemerkillä ole toisin osoitettu. Kuva: Liikenneturva.