Hyppää pääsisältöön

30.10.2023

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija, taustalla valtuustosali. Kuva Jaana Pinson
Jyväskylän kaupunginvaltuusto hyväksyi muun muassa syksyn talousarviomuutokset.

Syksyn 2023 talousarviomuutokset hyväksyttiin

Kaupunginvaltuusto hyväksyi syksyn 2023 talousarviomuutokset. Tällä hetkellä näyttää, että kaupungin toimintamenot kasvavat yhteensä 1,9 miljoonalla eurolla budjetoidusta. Menojen kasvun johdosta toimintakate heikkenee 1,9 miljoonaa euroa muutettuun talousarvioon nähden. 

Toimintakatetta heikentävät kaupunkirakennepalveluiden 1,6 miljoonan euron määrärahan lisäys talvihoidon kunnossapitoon, liikuntapalveluiden 100 000 euron pesäpallostadionin hiekkatekonurmen siirtoon liittyvän purkukustannuksen siirto investoinneista käyttötalouteen sekä tasausmaksun 300 900 euron tason nousu. Toimintakatetta parantaa 122 500 eurolla kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen liittyvän varauksen purku.

Toimintakate on ennusteen mukaan tilikauden päättyessä 337,6 miljoonaa euroa. Verotulot ylittävät kevään muutetun talousarvion 2 miljoonalla eurolla kiinteistöveroennusteen parantumisen vuoksi. Valtionosuuksiin tehdään syksyn talousarviomuutoksilla 0,1 miljoonan euron lisäys. Investointimenot alenevat 17,5 miljoonalla eurolla. Talousarviomuutokset parantavat vuosikatetta ja tilikauden ylijäämää 0,2 miljoonalla eurolla. Vuosikate on talousarviomuutosten jälkeen 58,1 miljoonaa euroa. Vuosikate kattaa 103,9 prosenttia poistoista ja arvonalentumisista. 

Puolivuosikatsauksessa ennustetaan kuitenkin kaupungin talouden painuvan alijäämäiseksi, sillä taloudellisen tilanteen heikkeneminen vähentää kaupungin rakentamisesta saatavia myynti- ja maksutuloja. Jotta talous ei painu miinukselle, kaupunki on jo asettanut tiukat rajoitukset loppuvuodelle mm. hankintojen, rekrytointien ja matkustamisen suhteen.

Jyväskylän kaupungin arviointikertomus vuodelta 2022

Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi kaupunginhallituksen antamat selvitykset vuoden 2022 arviointikertomuksessa esitettyihin kehittämisehdotuksiin ja kysymyksiin. Kysymykset koskivat mm. kaupungin tiedolla johtamista, valtuuston asettamien taloudellisten tavoitteiden sitovuuden kehittämistä ja talouden raportointia. Palveluita koskevat kysymykset koskivat mm. yhdistettyjen luokkien inkluusion vaikutuksia ja  vaikuttavuusinvestointeja. 

Vastauksissa todettiin, että tiedolla johtamista on kehitetty viimeisen parin vuoden aikana ripeästi. Työ kuitenkin jatkuu ja osaamista jatketaan kouluttamalla avainhenkilöitä yhteisten työkalujen tehokkaampaan käyttöön. Talouden tasapainotuksen yhteydessä on kehitetty vaikutusarviointien tekemistä. 

Oppilaiden kokemuksia inkluusiosta on vastauksen mukaan tutkittu verrattain vähän ja tutkimustuloksille tästä näkökulmasta on tarvetta myös paikallisesti Jyväskylän perusopetuksessa. Käyttäjien kokemukset ovat merkittävässä roolissa suunniteltaessa tulevaisuuden kouluja ja oppimisympäristöjä. 

Vaikuttavuusinvestoinneista todettiin, että Jyväskylässä käynnissä oleva ns. SIB-kokeilu on tarjonnut esimerkiksi nepsy-tutkimuksia silloin, kun julkiseen palveluun ei ole ollut mahdollista päästä kohtuullisessa ajassa. Näin ollen kokeilu on paikannut palveluaukkoa ja tuonut myös näkyväksi, mitkä palvelut kohderyhmän näkökulmasta voisivat toimia nykyistä paremmin julkisissa palveluissa.

Kaikki kysymykset ja annetut vastaukset ovat luettavissa kokouksen esityslistalta.

Omistajaohjauksen periaatteet ja konserniohje hyväksyttiin

Kaupunginvaltuusto hyväksyi tarkennuksen kaupungin omistajaohjauksen periaatteisiin ja konserniohjeeseen. Muutosten myötä säätiöitä koskevaan kohtaan lisätään teksti siitä, että kaupunki voi erityisin perustein perustaa uuden säätiön. Säätiö voi olla kaupungin tytärsäätiö tai kaupunki voi olla säätiön perustajana mukana säätiön toiminnassa siten, että jokin muu ulkopuolinen taho käyttää säätiössä määräysvaltaa. Mikäli kaupunki perustaa uuden säätiön, tulee säätiön säännöissä huomioida säätiön lakkauttaminen säätiön perustehtävän päättymisen myötä. Aiemmassa versiossa muotoilu oli, ettei kaupunki perusta uusia säätiöitä.   

Vesmannintie 6 ja Urheilutie 41 asemakaavan muutos

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Vesmannintie 6:n ja Urheilutie 41:n asemakaavan muutoksen. Kaava-alue sijaitsee Vaajakosken keskustassa. Kaavamuutoksen tarkoituksena on mahdollistaa lähiympäristöön sopivien kerrostalojen rakentaminen voimassa olevan asemakaavan mukaisille liikerakennusten tonteille. Tonteilla olevat liike- ja asuinrakennukset on tarkoitus purkaa ja mahdollistaa kuusi- ja seitsemänkerroksisten asuinkerrostalojen, autokatoksien ja yksikerroksisten autokansien rakentaminen.

____________

Kaupunginvaltuusto myönsi Yannick Lahdelle eron valtuutetun tehtävästä ja totesi, että hänen tilalleen uudeksi varsinaiseksi valtuutetuksi nousee Kimmo Ojala. Lisäksi Lahdelle myönnettiin ero Keski-Suomen maakuntavaltuuston varajäsenen tehtävästä ja valitsi tilalle Kimmo Ojalan. Lisäksi valtuusto hyväksyi Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunnan lakkauttamisen nykymuodossaan 7 jäsenisenä toimielimenä. Valtuusto on jo aiemmin nimennyt tilalle sopimuskuntien yhteistoimintasopimuksen mukaisesti 13 jäsenisen uuden joukkoliikennelautakunnan, joka aloittaa toimintansa 1.1.2024. 

Lisätietoja: kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Hämäläinen p. 0400 647 171