1.12.2023

Salaattia tarjolla koulun linjastossa. Kuva Toni Härkönen
Ympäristöterveys perii rekisterissään 1.tammikuuta olevilta valvontakohteilta valvonnan perusmaksun. Saat toimintaasi liittyvän 150 euron suuruisen valvontamaksulaskun kesäkuun loppuun mennessä. Pieni osa toiminnoista on vapautettu perusvuosimaksusta.

Jos sinulla on sekä terveydensuojelulain että elintarvikelain mukaista toimintaa yhdessä toimipaikassa, saat kaksi 150 euron suuruista perusvuosimaksua. Tällainen paikka on esimerkiksi hotelli ja sen ravintola.

Perusmaksun tavoitteena on parantaa kuntien ympäristöterveyden kustannusvastaavuutta ja turvata laadukas valvonta. Lisäksi esimerkiksi tarkastuksista peritään taksan mukaiset maksut.

Ilmoita ympäristöterveyteen, jos toimintasi ei jatku ensi vuonna

Tee lopetusilmoitus meille 31.12.2023 mennessä. Kun olet tehnyt lopetusilmoituksen ajoissa, toimipaikkasi poistuu rekisteristämme ja vältyt ylimääräisen laskun maksamiselta. Lain perusteella 1.1. rekisterissämme olevilta toimipaikoilta peritään valvonnan perusmaksu, vaikka toiminta olisikin jo loppunut. Sinun tulee tehdä lopetusilmoitus, vaikkei harjoittamasi toiminta kuuluisikaan perusvuosimaksun piiriin.

Ilmoituksen toiminnan lopetuksesta voit tehdä ensisijaisesti ympäristöterveyden sähköisessä ilmoituspalvelussa Ilppa.fi -sivustolla. Voit halutessasi laittaa vapaamuotoisen ilmoituksen lopettamisesta sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Kerro viestissä yrityksen nimi ja toimipaikka sekä lopetuspäivä.

Lisätietoja

Mahdolliset lisäkysymykset ja tiedustelut pyydämme ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse ymparistoterveys[at]jyvaskyla.fi

Elintarvikehuoneistot (esim. valmistus, tarjoilu, myynti)

Mia Kapanen
johtava ympäristöterveystarkastaja
p. 050 3054434

Terveydensuojelulain mukaiset huoneistot (esim. majoitustoiminta, liikuntatilat, päiväkodit ja oppilaitokset)

Pirjo Lonka-Huotari
johtava ympäristöterveystarkastaja
p. 050 3730414

Yleinen tiedottaminen

Hanna Yksjärvi
ympäristöterveyspäällikkö
p. 050 4724850

Henkilökunnan sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)jyvaskyla.fi

Terveydensuojelulain ja elintarvikelain mukaiseen maksullisuuteen voi tutustua tarkemmin Valviran oppaasta ja Ruokaviraston sivulla.