11.12.2023

Talvinen kaupunkimaisema Harjun laelta kuvattunna Kuokkalan suuntaan. Kuva Riikka Kaakkurivaara
Jyväskylässä on käynnissä useita kestävän kaupungin luomiseen tähtääviä hankkeita. Yksi niistä on 2023 alkanut ilmastoviisaan kaavoituksen toimintamallia kehittävä hanke ”Kaavoitusprosessi 2.0 - ennakointi, data ja seuranta ilmastoviisaan kaupunkisuunnittelun kulmakivinä - tiedosta työkaluiksi ja prosesseiksi”, joka on osa ympäristöministeriön vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelmaa.

Hankkeessa kehitetään ilmastoviisaan kaavoituksen toimintamallia

Ilmastonmuutoksen huomioiva kaupunkisuunnittelu on moniulotteinen kokonaisuus, joka sisältää sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen että sen hillitsemisen toimia. Vuosina 20232024 Jyväskylän kaupungilla käynnissä olevan ”Kaavoitusprosessi 2.0 -ennakointi, data ja seuranta ilmastoviisaan kaupunkisuunnittelun kulmakivinä - tiedosta työkaluiksi ja prosesseiksi” -hankkeen tavoitteena on tuoda ilmastoviisaus yhä keskeisemmäksi osaksi jo olemassa olevia kaupunkisuunnittelun käytäntöjä ja tutkia, missä toimet ovat kaikista vaikuttavimpia. Hanke on osa ympäristöministeriön vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelmaa.

Uudet työkalut käyttöön ilmastovaikutusten arvioinnin tueksi

Ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulmasta tärkeää kaupunkisuunnittelussa on kokonaisuuden yhteensovittaminen. Huomioitavia näkökulmia ovat muun muassa yhdyskuntarakenteen eheys, uusiutuvan energian tuotannon ja käytön mahdollistaminen, kestävän liikkumisen edistäminen, hiilivarastot ja -nielut, resurssitehokkuus ja laadukkaan elinympäristön luominen. Sopeutumisen näkökulmasta taas esimerkiksi lisääntyvät hulevedet ja kesien pitenevät hellejaksot luovat vaatimuksia rakennetulle ympäristölle. Huomioitavia ja yhteensovitettavia näkökulmia on paljon.

Tieto lisääntyy jatkuvasti ja uusia arviointimenetelmiä kehitetään aktiivisesti. Tänä syksynä Jyväskylän kaupunki on ollut mukana asemakaavatasoisen ilmastovaikutusten arvioinnin työkalun kehityksessä ja yleiskaavatasoista päästölaskentaa on valmisteltu. Maamassojen kiertotaloutta ja aurinkoenergian tuotannon hyviä paikkoja tutkitaan osana yleiskaavan päivitystyötä. Uutta tietoa saadaan siis koko ajan lisää ja sitä pyritään hyödyntämään johdonmukaisesti.

Myös eri vaihtoehtojen vertailu helpottuu toivottavasti tulevaisuudessa, kun laadullisten arvioiden rinnalle saadaan myös yhä enemmän määrällistä tietoa. Ilmastoviisaan kaavoituksen toimintamallia kehittäessä ei kuitenkaan tukeuduta ainoastaan laskureiden ja selvitysten tuottamaan dataan, vaan tärkeää on myös ymmärtää, mihin data pohjautuu ja miten sitä voidaan hyödyntää päätöksenteossa. Kun työkalut kehittyvät, tulevaisuudessa kaikkien kaavojen vaikutusten arvioinneissa on toivottavasti mukana myös alueen päästölaskennan tiedot.

Muutamilla alueilla päästölaskentaa on jo testattu. Esimerkiksi Kankaalla tehtiin päästölaskenta ja aurinkokaavaselvitys 2013 osayleiskaavatyön yhteydessä. Viime vuosien aikana on taas pilotoitu tarkempaa päästölaskentaa asemakaavatasolla ja Haapaniemen puukortteleiden kaavoituksen yhteydessä 2022 tehdyn päästölaskennan pohjalta tehtiin rakentamistapasuositukset, joihin on koottu tietoa pientalorakentamisen päästövähennysmahdollisuuksista.

Voit tutustua Haapaniemen puukortteleiden rakentamistapasuosituksiin täällä.

Yhteistyö luo vaikuttavuutta

Yhteistyö on avainasemassa uusien toimintatapojen kehittämisessä. Hankkeen aikana kaupunkisuunnittelun parissa työskenteleville järjestetään koulutuksia energiaan, kaupunkivihreään, rakentamiseen, kiertotalouteen ja kestävään liikkumiseen liittyen. Vaikuttavimpia toimia tehdään, kun eri ilmastonäkökulmat saadaan sisällytettyä koko prosessiin tavoitteiden asettamisesta suunnitteluun, rakentamiseen ja käytönaikaisiin näkökulmiin saakka. Eri vaikutuksia tulee voida arvioida laaja-alaisen yhteistyön kautta. Ilmastoviisaan kaavoituksen toimintamallin tavoitteena onkin, että uusin tieto ja työkalut ovat osa joka päivästä kaupunkisuunnittelun työtä ja tulevaisuuden muutoksia ennakoidaan aktiivisesti ja yhdessä.

Lisää aiheesta löydät hankkeen verkkosivuilta.

Lisätiedot:

Ella Tammisto, hankekoordinaattori, p. 040 777 5646, ella.tammisto[at]jyvaskyla.fi

Resurssiviisas Jyväskylä 2040

Jyväskylän kaupungin tavoitteena on olla päästötön, jätteetön ja ylikulutukseton kestävän hyvinvoinnin kaupunki vuonna 2040. Lisäksi Jyväskylän kaupunki on sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupunki vähentää ilmastopäästöjään 80 prosentilla vuoden 2007 päästötasosta vuoteen 2030 mennessä.

Jyväskylän kaupungin tämän hetkiset toimenpiteet on koottu resurssiviisausohjelmaan. Ohjelma rakentuu seitsemästä teemasta ja sisältää tavoitteet vuodelle 2030, niiden toteutumisen seurantamittarit sekä yli 180 konkreettista toimenpidettä.

Kaupungin resurssiviisausohjelman toimenpiteitä ja toteutumista voi seurata Ympäristövahti-palvelussa.

Resurssiviisas kaupunki - Jyväskylä. Kuva ei tiedossa

Myös resurssiviisausohjelman tiivistelmä löytyy verkosta.