13.12.2023

Jyväskylä Sinfonian muusikoita Aalto2-museossa
Jyväskylä Sinfonia toimii pääasiallisesti Jyväskylässä, mutta on koko maakunnan kulttuurilaitos. Osoituksena tästä on eduskunnan valtiovarainvaliokunnan tiede- ja kulttuurijaoksen orkesterille myöntämä 100 000 euron erillinen määräraha eduskunnan ns. joululahjarahoista.

Jyväskylän kaupungin tiukka taloustilanne on tarkoittanut kipeitä leikkauksia kaikille, mutta orkesterin elämässä säästöt olisivat tarkoittaneet merkittäviä leikkauksia.

Jyväskylä Sinfonia kutsui marraskuussa muuramelaisen kansanedustaja Ville Väyrysen seuraamaan orkesterin harjoituksia ja tutustumaan orkesteriin.

”Pääsin istumaan orkesterin joukkoon harjoituksen aikana. Minuun teki vaikutuksen se saumaton yhteistyö, jota kaikki tekivät. Itse asiassa soittaminen vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin työ leikkaussalissa. Kaikki tekevät täysin keskittyneinä parhaansa, mutta lopputulokseen pääseminen edellyttää sitä, että jokainen työskentelee yhdessä. Sama koskee ihmisiä yleisemminkin: kaikkia tarvitaan,” Ville Väyrynen kertoo käynnistään.

Keskustelusta poiki aloite, joka maakunnan kansanedustajien tuella meni läpi: orkesteri sai valtiolta sadan tuhannen euron lisärahoituksen.

”Valtiovarainministeriöltä saatu lisärahoitus turvaa vuoden 2024 orkesterin toiminnan ja olemme kiitollisia siitä, että hätäämme on vastattu. Toivottavasti tämä esimerkillinen päätös siivittää taidetta ja kulttuuria tukevia rahoituspäätöksiä jatkossa laajasti, sillä juuri nyt niin vapaa kenttä kuin taidelaitokset tarvitsevat taloudellisen tuen monipuolisen, rikkaan ja saavutettavan kulttuurin jatkumiseksi upeassa maassamme”, kertoo tilanteesta intendentti Emma Anttila.

Lisätiedot:
Emma Anttila, intendentti, p. 0400 872 168