24.1.2024

Yleisöä puistossa katsomassa teatteriesitystä. Kuva Miia Lyyra
Jyväskylän kulttuuripalvelut -yksikön toteuttamiin palveluihin osallistui viime vuonna 53 400 kaupunkilaista. Yli tuhat toteutettua esitystä ja tilaisuutta tavoitti kaiken ikäisiä asukkaita eri puolilla kaupunkia järjestetyissä kulttuuritapahtumissa ja -toiminnoissa. Palvelut kohdentuivat erityisesti lapsiin, perheisiin ja ikääntyneisiin.

Lasten- ja nuortenkulttuuri tavoitti 38 000 osallistujaa

Lapsille, nuorille ja perheille suunnattuihin Lasten Lystin kulttuuriesityksiin osallistui yli 16 000 henkilöä. Lisäksi kesäkuun alussa toteutettiin uutena koko perheen monitaiteisena tapahtumana LystiKylä-festivaali, jossa esityksiä oli lähes 50. Ohjelmaan kuului myös kolme, useita satoja osallistujia mukaansa houkutellutta, värikästä kulkuetta. Festivaali sai innostuneen vastaanoton ja se keräsi yhteensä noin 7 000 kävijää.

Toista kertaa Lutakonaukiolla ja Tanssisali Lutakossa järjestetty nuorten TAIDFEST-festivaali tavoitti noin 1 000 kävijää. Nuorten suunnittelemaa aurinkoista kesätapahtumaa vietettiin juhannusviikolla. Kahden päivän aikana 13–29-vuotiaat nuoret osallistuivat erilaisiin taide- ja kulttuuripajoihin. Festariohjelman kruunasi keikkailta, jossa esiintyi keskisuomalaisten nuorten bändejä. Tapahtuman tuottivat yhteistyössä Jyväskylän kulttuuripalvelut ja nuorisopalvelut.

Varhaiskasvatuksen kulttuuriohjelmaan ja perusopetuksen Kompassi-kulttuuriopetussuunnitelmaan kuuluvia taidepajoja, esityksiä ja Taidetestaajat-elämyksiä toteutui vuoden aikana yhteensä 750 ja niihin osallistui 20 700 lasta ja nuorta. Päiväkotien ja koulujen kulttuuriohjelmassa oli esimerkiksi sirkusta, sanataidetta, teatteria, tanssia, kuvataidetta ja musiikkia. Kompassi sisälsi myös kulttuuriretkiä, joiden sisällöistä vastasivat kaupungin taidelaitokset.

Lastenkulttuuriin panostettiin myös seudullisella ja valtakunnallisella yhteistyöllä. Jyväskylän ja yhdeksän muun keskisuomalaisen kunnan seudullinen lasten- ja nuortenkulttuurin yhteistyöverkosto Kulttuuriaitta vietti viime vuonna 20-vuotisjuhlavuottaan.

Kulttuurikokemuksia 7 000 ikäihmiselle

Taideapteekin ikääntyneille suunnatusta kevät- ja syyskauden ohjelmasta löytyi niin teatteria, tanssiesityksiä, konsertteja ja elokuvia kuin etäkulttuuritilaisuuksia, sukupolvia yhdistäviä tapahtumia ja hyvinvointiin liittyviä infoja. Perinteisiin yhteislaulutilaisuuksiin, elokuvaesityksiin ja iltapäivätansseihin osallistui 1 200 ihmistä. Vanhustenviikkoa ja Armas-festivaalia vietettiin lokakuun alussa ja tapahtumakimaran käynnisti perinteiset Seniorimessut, joissa oli mukana kymmeniä näytteilleasettajia. Runsas kulttuuriohjelma huipentui Seela Sellan esiintymiseen. Messuilla vieraili noin 1 000 kävijää.

Yhteisöllisiä Seniorisettiä, soppaa ja vinkkauksia -tapaamisia ja Korpilahden kylätapahtumia toteutettiin etsivän kulttuurisen vanhustyön jatkohankkeena. Tapahtumien kulttuurisisällöistä vastasivat OSIRIS-teatteri, Loiske Ensemble ja Teatterikone. Hankkeen kautta järjestettiin yhteensä 43 tilaisuutta, joissa oli mukana 833 osallistujaa.

Taideapteekin kaikille avoimiin tilaisuuksiin osallistui kaikkiaan 4 000 ihmistä. Lisäksi Jyväskylässä sijaitseviin ikääntyneiden palveluiden yksiköihin tarjottiin taide- ja kulttuuriohjelmaa, joissa oli mukana 3 000 ihmistä.

Kulttuuritapahtumia ympäri kaupunkia

Kulttuuripalvelut toteutti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa kaiken ikäisille suunnattuja kulttuuritapahtumia, joita järjestettiin eri puolilla kaupunkia – niin kylillä kuin kantakaupungissa. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä 8 000 kävijää. Kesällä Lounaispuisto oli suosittu tapahtumapaikka ja puistossa järjestettiin mm. Lasten kesänavaustapahtuma, Jyväskylä piknik -konsertti ja elokuinen leffapiknik.

Lisätietoja:

kulttuuripäällikkö Mari Aholainen, p. 050 634 95, mari.aholainen(at)jyvaskyla.fi