15.2.2024

ilmakuva Rantaraitista Lutakosta Vaajakosken suuntaan. Kuva Ari Heinonen
Rantaraitille tulee väliaikaisia liikennejärjestelyjä välille Heikinkatu – Rauhalahti 4.3.2024 alkaen. Väliaikaista haittaa sietämällä saavutetaan merkittäviä parannuksia, kun kävelyn ja pyöräilyn olosuhteet uudistuvat keskustan ja Vaajakosken välisellä pyöräilyn pääreitillä.

– Työmaa on Rantaraitilla Schaumanin linnalta Rauhalahteen asti. Levennämme Rantaraitin tätä osuutta, joten raitti on tuolta pätkältä suljettuna koko rakentamisen ajan, eli syyskuun loppuun asti. Työalueeseen kuuluu myös Tourujoen ylittävä Krookin silta, jota myös levennetään, kertoo rakennuttajainsinööri Erja Mutanen Jyväskylän kaupungilta.

Muutoksia koulumatkoihin ja kulkuyhteyksiin Koivuranta 1 ja 2 bussipysäkeille

Kaikki reittimuutokset ovat voimassa 4.3.2024 alkaen syyskuun 2024 loppuun.

Työmaa-aikainen kiertoreitti kulkee reittiä Heikinkatu – Tourulantie – Vaajakoskentie – Kuokkalantie. Väliaikainen reitti on voimassa syyskuun loppuun.

Kartta työmaa-alueesta ja väliaikaisesta kiertoreitistä. Kuva Sirpa Sandelin

Äijälänrannan suunnasta tultaessa Rantaraittia pitkin ei myöskään pääse Halssilan koululle eikä Koivuranta 1 ja 2 bussipysäkeille. Kulku tapahtuu väliaikaista kiertoreittiä käyttäen. Kiertoreitille ohjataan opasteilla. Käynnissä olevan työmaan läpi ei pidä missään nimessä oikoa eikä työmaa-alueelle saa mennä turvallisuussyistä.

Rantaraitti jää muilta osin nykyiseen leveyteen ja on käytettävissä normaalisti työmaa-aluetta lukuun ottamatta.

Halssilan uimaranta, koirien uimapaikka ja työmaa-alueella olevat kuntoilupysäkit on suljettu syyskuun loppuun

Koska hankkeessa levennetään Tourujoen ylittävä Krookin silta, estyy kulku Tourujoensuulla sijaitsevalle koirien uimapaikalle ja sen tuntumassa olevalle kuntoilupysäkille. Myös Koivurannantien läheisyydessä sijaitseva Rauhalahden kuntoilupysäkki on suljettu. Rauhalahden soutuvenepaikoille on kulku Koivurannantien kautta.

Rantaraitilla työmaa-alueella kulkee raskasta työmaaliikennettä. Halssilan uimaranta sijaitsee aivan työmaan tuntumassa. Turvallisuussyistä uimaranta on suljettu koko työmaan ajan.

Liikunta- ja uimapaikkojen sulut ovat voimassa 4.3.2024 alkaen syyskuun 2024 loppuun.

Rakentamisaikataulussa ei jouston varaa

Rakentamisaikataulun määrittivät vesilain mukaisen lupapäätöksen viivästyminen ja Traficomilta saatavan avustuksen asettama aikaraja töiden valmistumiselle. Traficomilta on saatu kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta, joka tulee käyttää 30.9.2024 mennessä. Avustuksen suuruus on 532 500 euroa.

– Olisimme mielellämme ajoittaneet työt liikkujien näkökulmasta vähemmän haitalliseen aikaan sekä tehneet töitä osissa, jotta yhtäjaksoinen sulkuaika Rantaraitilla ei olisi ollut näin pitkä. Meidän on kuitenkin sopeutettava rakentaminen nyt tähän aikatauluun. Työt valmistuvat syyskuun loppuun mennessä, kertoo Mutanen.

Kohteen pääurakoitsijana on VRJ Etelä-Suomi Oy.