20.3.2024

Asfaltoitu katu ja taustalla jalankulkijoita ja pyöräilijä. Kuva Kari Merikanto Avidly
Kun kevät etenee ja kadut kuivuvat, jokakeväinen katupölykausi käynnistyy Jyväskylässä. Lumet ovat sulaneet ja teiden ja katujen pinnat osin jo ovat kuivuneet, jolloin liikenne nostaa ilmaan talven mittaan niiden pinnoille kertynyttä pölyä. Katupölystä puolet on lähinnä nastarenkaiden irti jauhamaa tie- ja katupäällystettä, noin neljäsosa hiekoitusmateriaaleja ja noin neljäsosa muuta pölyä, kuten rengas- ja jarrupölyä.

Kaupungin ympäristönsuojelu tiedottaa verkkosivuillaan, kun pitoisuudet nousevat korkeiksi

Hengitettävien hiukkasten (PM10) pitoisuudet ovat jo nousseet ajoittain Jyväskylän molemmilla mittausasemilla, Hannikaisenkadulla ja Jyskässä. Korkeimmat pitoisuudet ajoittuvat enimmäkseen aamu- ja ilta-aikaan, jolloin sääolosuhteet ovat suotuisia pitoisuuksien nousulle. Pakkasyöt ja tyyni ilma nostavat pitoisuuksia, mutta aamupäivän aikana pitoisuudet tyypillisesti laskevat. Korkeista pitoisuuksista tiedotetaan kaupungin ympäristönsuojelun verkkosivuilla.

Jos sää pysyy keväisen aurinkoisena ja kuivana, katupölytilanne heikkenee nopeasti. Vastaavasti kosteina ja tuulisina päivinä ilmanlaatu on parempi. Hiekanpoistoa kaupungin katualueilta ei kuitenkaan päästä aloittamaan, ennen kuin yöpakkaset hellittävät. Hiekanpoisto aloitetaan ajoradoilta ja se tulee vähentämään katujen pölyämistä, mutta kestää useita viikkoja.

Vältä oleskelua ja liikkumista alueilla, joilla on paljon liikennettä

Katupöly on pahimmilla paikoilla silminnähden havaittavissa. Korkeat pölypitoisuudet voivat aiheuttaa oireita herkille väestöryhmille, kuten lapsille ja iäkkäille ihmisille sekä erityisesti henkilöille, joilla on vakavia hengityselin- tai sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia. Katupölylle altistumista voi vähentää välttämällä oleskelua ja liikkumista vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Oireita saavien kannattaa myös välttää voimakasta fyysistä ponnistelua vaativia toimia ulkona.

Pölyisillä alueilla liikkuessa oloa voi helpottaa esimerkiksi käyttämällä riittävän suodatuskyvyn omaavaa hengityksensuojainta, kuten FFP2-luokan hengityksensuojainta.

Seuraa mittaustuloksia myös omasta kännykästäsi

Jyväskylän ilmanlaadun reaaliaikaiset mittaustulokset ovat nähtävissä Ilmanlaatu-verkkosivulla  ja valtakunnallisilla Ilmatieteen laitoksen ilmanlaatusivuilla.

Jyväskylän mittausasemien ilmanlaadun tarkkailutuloksia voi jokainen seurata Android- ja IOS-älylaitteisiin saatavilla olevan ilmaisen JyvaskylaAir -mobiilisovelluksen kautta.

ympäristönsuojelupäällikkö Petteri Ahonen
petteri.ahonen[at]jyvaskyla.fi