19.4.2024

ilmakuva Keskussairaalantien työmaasta. Kuva Ari Heinonen
Länsi-Päijänteentien ja Keskussairaalantien risteysalueella on käynnissä liikenneympyrän rakentaminen. Samassa yhteydessä Keskussairaalantien pohjoispuolelle ja Länsi-Päijänteentien länsipuolelle rakentuu uusi, eroteltu, kaksisuuntainen pyörätie ja jalkakäytävä. Työmaa jatkuu talvitauon jälkeen 22.4.2024.

Muutostöiden tavoitteena on parantaa risteyksen sujuvuutta sekä edistää kävelyä ja pyöräilyä Jyväskylän kaupungin pyöräliikenteen verkostosuunnitelmien mukaisesti.

Työt käynnistyvät hulevesiputkitusten rakentamisella Keskussairaalantiellä Jyväskylän yliopiston kohdalla. Työt pyritään tekemään päiväsaikaan, mutta esimerkiksi ajoradalle tehtävät poikitukset joudutaan toteuttamaan runsaan liikenteen vuoksi yötyönä.

Töitä tehdään aluksi Keskussairaalantiellä uuden kiertoliittymän ja Jyväskylän yliopiston välillä, sekä myöhemmin toukokuussa myös kiertoliittymän ja Rautpohjankadun välillä. Yötyötä tehdään arviolta 3-4 yönä viikoilla 17-19 Keskussairaalantiellä työmaan yliopiston puoleisella suunnalla. Myöhemmin toukokuussa yötyötä tehdään 1-2 yönä työmaan Rautpohjankadun puoleisella suunnalla.

Työmaa-alueella on 30km/h nopeusrajoitus. Liikennettä joudutaan pysäyttämään satunnaisesti.

Kävelijät ja pyöräilijät siirtyvät tutulle kiertoreitille

Kävelijät ja pyöräilijät ohjataan kiertoreiteille heti työmaan käynnistyttyä. Kiertoreitti on pääasiassa sama, kuin ennen työmaan talvitaukoa. Keskussairaalantiellä kävelijöiden ja pyöräilijöiden kiertoreitti kulkee Köyhälammen reunaa pitkin ja Jyväskylän yliopiston kampusalueen kautta. Rautpohjankadun ja kiertoliittymän välillä jalankulkua joudutaan siirtämään puolelta toiselle vielä toukokuun puolivälin jälkeen.

Mattilanpellon asukkaille helpotusta tuo se, että kävellen tai pyörällä pääsee Keskussairaalantielle nyt myös Kiljanderinkatua pitkin. Keskussairaalantien ja Kiljanderinkadun risteys on kuitenkin suljettu moottoriajoneuvoliikenteeltä.

Työmaa valmistuu kokonaisuudessaan kesän 2024 aikana. Kohteen rakennuttamisesta vastaa Jyväskylän kaupunki urakoitsijanaan GRK Suomi Oy.

Lisätietoa kohteen rakentamisesta: https://www.jyvaskyla.fi/kadut/tyomaa/lansipaijanteentien-liikenneympyra